معمای ابراهیم رئیسی: تلاش اصول‌گرایان برای غلبه بر تشتت

۸ فروردین ۱۳۹۶

«جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» (جمنا) بر سر ۱۰ نامزد به توافق رسیده است و روز ۱۷ فروردین مجمع عمومی دوم این جبهه ۴ یا ۵ تن را از میان آنان انتخاب خواهد کرد. نامزد واحد جمنا پس از مناظرات انتخاباتی از میان این ۵ تن برگزیده خواهد شد. این را لطف‌الله فروزنده عضو هیات رئیسه شورای مرکزی جمنا در پی جلسه‌ی شورا اعلام کرده است.

 حسن غفوری‌فرد، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، با خوشبینی این خبر را تائید کرده و گفته است که حزب مؤتلفه از نامزد واحد جمنا حمایت می‌کند. در همین حال خبر حمایت ۵۰ عضو مجلس خبرگان از ابراهیم رئیسی منتشر شده که ظاهراً قرار است با دور زدن ساز و کار تعیین شده در جمنا در لحظه آخر به عنوان نامزد واحد اصولگرایان در برابر روحانی قرار بگیرد. در اردوگاه اصولگرایان چه می‌گذرد؟
فروزنده که در پی برگزاری جلسه شورای مرکزی (جمنا) در ۶ فروردین سخن می‌گفت، اسامی این ۱۰ نفر را اعلام نکرد. خبرگزاری فارس به نقل از او نوشت که سیاست‌ها، فرایند و سازوکار تعیین کاندیدای نهایی نیز در آن جلسه تعیین می‌شود و در نهایت نامزد واحد جمنا پس از برگزاری مناظرات تعیین خواهد شد.
غفوری فرد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با «عصر ایران» نسبت به فعالیت جمنا و احتمال اجماع این جبهه بر سر نامزد واحد ابراز خوش‌بینی کرده و با اشاره به تأکید خامنه‌ای بر  ضرورت شرکت گسترده مردم در انتخابات اظهار امیدواری کرده است که جمنا بتواند کاندیدایی قوی را در برابر روحانی به جلو صحنه براند به نحوی که مردم برای شرکت در انتخابات «انگیزه اجتماعی» پیدا کنند.
پیش‌تر بادامچیان دبیر حزب مؤتلفه گفته بود نامزد این حزب مصطفی میرسلیم، کاندیدای اصلح ریاست‌جمهوری است. به این ترتیب سخنان غفوری‌فرد نشان می‌دهد که حزب مؤتلفه بر سر نامزد نهایی با جمنا به توافق‌هایی دست یافته است.
غفوری فرد در اظهار نظر پیرامون جریان احمدی‌نژاد گفته است آن‌ها هیچگاه خودشان را جزو اصولگراها به حساب نیاوردند در نتیجه جریان احمدی‌نژاد «برای خودش یک امت واحده است.»
در همین حال دوشنبه ۷ فروردین، یک روز پس از برگزاری جلسه شورای مرکزی جمنا، خبر حمایت ۵۰ عضو مجلس خبرگان از ابراهیم رئیسی منتشر شد. خبر حاکی از آن است که به ابتکار احمد علم‌الهدی، این نمایندگان طی نامه‌ای به «مقامات عالی‌رتبه» از آنان خواسته‌اند شرایط را برای حضور رئیسی در انتخابات فراهم کنند.
آنان نوشته‌اند عملکرد یک‌ساله رئیسی در سمت تولیت آستان قدس رضوی مثبت بوده و نامزدی او «نیاز امروز کشور به یک رئیس جمهور شجاع و انقلابی در مقطع حساس کنونی» را برآورده می‌کند.
بیشتر بخوانید:

دعوت اعضای خبرگان از ابراهیم رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری

محمدحسن آصفری، عضو ستاد اجرایی جمنا درباره وزن ابراهیم رئیسی در جمنا گفته است: «آقای رئیسی گزینه اصلی بین نیروهای اصولگرا و ارزشی است اما هنوز وی اعلام نظر نکرده است که برای انتخابات می‌آید یا خیر.»
در ماه‌های اخیر بارها مسأله نامزدی رئیسی مطرح و به طور غیر مستقیم تکذیب شده است. اما راه افتادن «کمپین حمایت از آیت‌الله رئیسی جهت نامزدی در انتخابات» در نماز جمعه برخی شهرها از هفته‌های آخر سال ۹۵ از تلاش‌های آشکار و پنهان برخی از اصولگرایان در جهت تغییر نتیجه در آخرین لحظات و وارد کردن رئیسی به صحنه به عنوان نامزد نهایی جمنا حکایت داشت که مخالفت‌هایی را نیز برانگیخت.
از جمله می‌توان به سخنان علیرضا زاکانی اشاره کرد که خواسته است همه نامزدها خود را در معرض قضاوت منتخبان قرار دهند و «شورای مرکزی جبهه مردمی نیز باید از این اصل مهم وحدت بخش صیانت نماید.»
سران جمنا وعده داده‌اند هفته آینده اسامی ۵ نامزد جمنا مشخص شود. چه کسانی از لیست ۲۱ نفره باقی می‌مانند و واکنش حذف‌شدگان چه خواهد بود؟
جایگاه بقایی در این کشاکش کجاست و نقش جریان احمدی‌نژاد در انتخابات چه خواهد بود؟
کدام نامزدها در غربال شورای نگهبان باقی می‌مانند؟ و آیا «نظام» ضرورتی خواهد دید ابراهیم رئیسی را در آخرین لحظه به عنوان کاندیدای «یک رئیس جمهور شجاع و انقلابی در مقطع حساس کنونی» وارد پروسه انتخابات کند؟ پاسخ این سؤالات در هفته‌های پیش رو روشن خواهد شد.
بیشتر بخوانید:

امام جمعه تهران: اگر در انتخابات شرکت کنید، فقر و بیکاری برطرف می‌شود