رد کردن مداخله جویی در امور کشورهای عربی در “اجلاس بحر المیت”

۱۰ فروردین ۱۳۹۶

ریاض – الشرق الاوسط آنلاین
بیست و هشتمین دوره اجلاس سران عرب در منطقه بحر المیت اردن روز چهارشنبه (۲۹ مارس) آغاز به کار کرد. این نشست در حالی بررسی مسائل جهان عرب و منطقه را در دستور کار خود قرار داده که منطقه عربی با بحران های بسیاری دست و پنجه نرم می کند.
رهبران ۱۸ کشور عربی در کنار دبیر کل سازمان ملل و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اجلاس سران عرب شرکت کردند.
سران کشورهای عربستان سعودی، امارات، قطر، مصر، عراق، سودان، تونس، لبنان، یمن، کویت، موریتانی، جیبوتی، لیبی، رئیس حکومت خودگردان فلسطین در نخستین جلسه حضور داشتند.
در نشست سران عرب ۱۷ بند شامل تمامی مسائل عربی و منطقه ای مورد بررسی قرار گرفت. مساله فلسطین و راهکارهای احیای روند صلح و نیز مبارزه با تروریسم در صدر موارد مورد مناقشه قرار دارند.
این اجلاس در حالی برگزار می شود که میلیون ها نفر در کشورهای عربی بر اثر بحران های روز افزون در منطقه عربی در شرایط فاجعه باری به سر می برند و عده ای از مردم در این کشورها مهاجرت کرده اند و عده ای دیگر آواره شده اند. برخی هم ریسک مهاجرت به اروپا را به خاطر زندگی بهتر به جان خریدند.
عراق و سوریه و یمن و لیبی هم شاهد جنگ و درگیری های مسلحانه هستند و مداخله جویی های ایران اوضاع این کشورها را وخیم تر کرده است. از طرفی، کشورهای عربی دیگری هستند که گرفتار شرایط وخیم اقتصادی بوده و وضعیت معیشت مردم در این کشورها چندان رضایت بخش نیست.
ملک عبد الله دوم در جلسه افتتاحیه ریاست بیست وهشتمین کنفرانس سران عرب را از محمد ولد عبد العزیز رئیس جمهور موریتانی تحویل گرفت.
آنتونیو گوتیرس دبیر کل سازمان ملل و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یوسف بن احمد العثیمین دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و مشعل بن فهم السلمی رئیس پارلمان عربی و موسی فکی رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در این جلسه حضور داشتند.
سران عرب یک نشست غیر علنی هم برای بررسی مسائل جهان عرب برگزار کردند.
ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین ریاست هیات عربستان سعودی در کنفرانس سران عرب را به عهده دارد.
ملک سلمان بن عبد العزیز در سخنانی در جلسه افتتاحیه بیست و هشتمین دوره اجلاس سران عرب ضمن تاکید بر لزوم حل مسالمت آمیز بحران یمن و یکپارچگی و ثبات در این کشور گفت راهکار اوضاع یمن باید مبتنی بر طرح خلیجی و نتایج گفت و گوهای ملی باشد.
ملک سلمان در خصوص مساله سوریه گفت مردم سوریه کشته می شوند و باید حل مسالمت آمیزی برای این بحران در نظر گرفته شود. وی درباره لیبی همه گروه ها را به تلاش برای برقراری ثبات و امنیت در کشور فراخواند. خادم حرمین شریفین خاطر نشان کرد تروریسم و تندروی مهم ترین تهدید برای امت عرب به شمار می روند.
ملک سلمان خواستار اتخاذ اقدامات ضروری برای اقدام مشترک اقتصادی شد.
خادم حرمین شریفین گفت منطقه ما شاهد رویدادهای مهمی است اما با این حال، باید بر این نکته تاکید کرد که مساله فلسطین مساله محوری امت ما محسوب می شود.
باید تلاش هایی در جهت ایجاد راهکاری برای مساله فلسطین مبنی بر قطعنامه های
سازمان ملل و طرح صلح عربی انجام شود.
او افزود ملت سوریه در معرض کشتار و آوارگی قرار دارند که این فاجعه باید با ایجاد یک راهکار مسالمت آمیز خاتمه یابد؛ این راهکار باید بر اساس بیانیه ژنو ۱ و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تنظیم شود و یکپارچگی سوریه و نهادهای این کشور حفظ شود.
در خصوص یمن باید گفت که ما بر لزوم حفظ یکپارچگی یمن و برقراری امنیت و ثبات در این کشور تاکید می کنیم. همچنین ایجاد راهکار مسالمت آمیز حل بحران یمن بر اساس طرح کشورهای خلیج و ساز وکارهای اجرایی آن و نتایج گفت و گوی ملی و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت باید مورد تاکید قرار بگیرد. ما خواستار ایجاد تسهیلاتی برای ورود کمک های انسانی به همه مناطق یمن هستیم.
خادم حرمین شریفین درباره لیبی خاطر نشان کرد کلیه طرف ها در لیبی باید در راستای حفظ امنیت و برقراری ثبات و یکپارچگی کشور و مبارزه با تروریسم بکوشند تا اینکه به راهکار سیاسی برای خاتمه دادن به این بحران دست یابند.
او افزود مهم ترین چالش امت عرب همان تندروی و تروریسم است که باید با همکاری و هماهنگی تلاش ها به مقابله با آن برخاست.
همچنین دخالت ورزی در امور داخلی کشورهای عربی نقض آشکار قوانین بین الملل و نقض حاکمیت کشورها و اصل حسن همجواری است.
ملک سلمان بن عبد العزیز یاد آور شد امور توسعه و همکاری اقتصادی میان کشورهای عربی از اهمیت فراوانی برای پادشاهی عربستان سعودی برخوردار است.
در این میان، فعال سازی کلیه تصمیماتی که در راستای گسترش و تقویت اقدام عربی مشترک در زمینه اقتصادی اتخاذ شده مهم است.
او در پایان افزود بازسازی مجدد ساختار اتحادیه عرب یک مساله ضروری است که باید تسریع شود.
امیر کویت شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح یکی دیگر از سخنرانان بود. او گفت جهان پیرامون ما درگیر بحران و شرایط فاجعه بار وجنگ های تمام عیاری شده که بر اوضاع انسانی مردم در کشورهای فراوانی تاثیر گذاشته است. اقدامات وتلاش ها و همکاری ما با جامعه جهانی برای کاهش رنج و مصیبت این ملت ها ادامه دارد. جامعه جهانی هنوز توان ایجاد راه حلی برای اوضاع فاجعه بار مردم سوریه را ندارد. این مساله نتایج و تاثیرات خطرناک فراوانی به دنبال دارد اما تلاش های سیاسی به دلیل تقابل منافع و برخی موضع گیری های منفی هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی در خصوص یمن خاطر نشان کرد ما ضمن ابراز تاسف درباره تداوم رنج و سختی مردم یمن تاکید می کنیم که این اوضاع ناشی از عدم پذیرش راهکارهای عربی و جهانی برای حل این مساله به شکل مسالمت آمیز است. این راهکارها تنها راه پایان دادن به این فاجعه هستند؛ فاجعه ای که منجر به کشته شدن مردم و نابودی گسترده در این کشور شده است.
امیر کویت درباره روند صلح خاورمیانه یادآور شد اسرائیل هنوز مانع عمده شکست تلاش ها برای برقراری صلح پایدار و جامع برپایه قطعنامه های سازمان ملل و طرح صلح عربی است. بنده از اینجا از جامعه جهانی و به ویژه شورای امنیت می خواهم که در راستای پایان این تراژدی اقدام کنند؛ چه اینکه مساله فلسطین عامل اصلی تنش ها و بی ثباتی در منطقه است. لازم است که در این راستا به قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت اشاره کنم. این قطعنامه خواستار توقف عملیات شهرک سازی در سرزمین های فلسطینی شده است که جا دارد بگویم این یک اقدام ستودنی است.
امیر کویت با ابراز نگرانی درباره آینده لیبی و یکپارچگی این کشور گفت امیدواریم که تلاش های داخلی و عربی و منطقه ای و سازمان ملل در راستای حفظ یکپارچگی و برقراری ثبات در لیبی به نتیجه برسد.
عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر در اظهاراتی در این جلسه ضمن تاکید بر لزوم تقویت امنیت ملی عربی به چالش های منطقه ای از جمله گسترش تروریسم و تضعیف حاکمیت ملی کشورها اشاره کرد.
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر کشور قطر هم در سخنانی بر لزوم همبستگی عربی به عنوان کلید اصلی تحقق اهداف عربی تاکید کرد.
او گفت برپایی کشور فلسطین بدون غزه یا تنها در غزه امکانپذیر نیست.
امیر قطر بر لزوم اجبار حکومت سوریه به اجرای قطعنامه ۲۳۳۶ سازمان ملل تاکید کرد.
احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب در اظهاراتی گفت شرایط مردم در یمن و سوریه و عراق بسیار دشوار است. او افزود در حالیکه اسرائیل در حال اشغال سرزمین های فلسطینی است بدون اینکه کسی جلودارش باشد دو دستگی فلسطینیان تاثیر منفی بر مساله فلسطین گذاشته است.
او گفت کشورهای عربی اختیاراتی در مسائل سیاسی عمده در منطقه ندارند و برخی جریان های منطقه ای از فرقه گرایی برای ایجاد شکاف در وحدت عربی بهره برداری می کنند.
آنتیو گوتیرس دبیر کل سازمان ملل گفت تنها راهکار برای فیصله دادن به منازعه در سوریه همان راهکار سیاسی است. سازمان ملل آمادگی خود را برای همکاری با کشورهای عربی برای برقراری صلح پایدار اعلام می کند. او همچنین گفت اینکه برخی کشورها مرزهای خود را به روی پناهجویان می بندند جای تاسف دارد.
گوتیرس افزود راهکار برپایی دو کشور تنها راه حل برقراری صلح و امنیت میان فلسطینیان و اسرائیلی ها است. شهرک های اسرائیلی با توجه به همه قوانین بین المللی غیرقانونی هستند.
گفتنی است سران ۱۶ کشور عربی و بلندپایه ترین مسئولان سیاسی ۵ کشور در این اجلاس شرکت کردند.
سوریه تنها کشوری است که در این نشست غیبت دارد. عضویت سوریه در اجلاس سران عرب به حالت تعلیق در آمده است.
بیانیه پایانی اجلاس سران اردن درباره خدشه دار کردن چهره دین اسلام وربط آن با تروریسم هشدار داد.
در این بیانیه از کشورها خواسته شده تا از انتقال سفارتخانه های خود از اسرائیل به قدس خودداری کنند.
بیانیه یاد شده با رد کردن دخالت ها در امور کشورهای عربی بر حسن همجواری تاکید نمود.
تقویت اقدام مشترک عربی و ایجاد منطقه آزاد تجاری میان کشورهای عربی در این بیانیه مورد تاکید قرار گرفته و گفته شده یکپارچگی و ثبات عراق یکی از ارکان اصلی امنیت ملی کشورهای عربی است.
این بیانیه خواستار تلاش های بیشتری برای ایجاد راهکاری برای بحران سوریه و حمایت از تلاش های ائتلاف عربی حمایت از دولت مشروع یمن شده و بر حق حاکمیت امارات بر جزایر سه گانه تاکید شده است.
عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت کشورش با تقاضای مطرح شده از سوی امارات در خصوص میزبانی دوره بیست و نهم اجلاس سران عرب در ریاض موافقت کرده است.
The post رد کردن مداخله جویی در امور کشورهای عربی در “اجلاس بحر المیت” appeared first on الشرق الاوسط فارسی، پنجره ای بسوی جهان ایرانی و دنیای عرب.