احمد خاتمی: روسیه در شرایط کنونی مصداق دولت غیرمحارب است

۱۲ فروردین ۱۳۹۶

در پی سفر اخیر هیأت بلندپایه ایران به ریاست حسن روحانی به مسکو و عقد ۱۴ توافقنامه با روسیه، احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان در نماز جمعه تهران گفت روسیه در حال حاضر جزو دولت‌های «غیرمحارب» محسوب می‌شود.
احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران
احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران با اشاره به روابط ایران و روسیه گفت: «از سیاست‌های خارجی نظام ما روابط صلح‌آمیز با دولت‌های غیرمحارب است و روسیه در شرایط کنونی مصداق دولت غیرمحارب است و ما در عرصه‌های مختلف با آن‌ها هم‌افزایی داریم.»
عضو مجلس خبرگان، اسرائیل و آمریکا را «محارب» نامید و با بیان این‌که درب‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی به روی این دو دولت بسته است، افزود: «با آن‌هایی که بخواهند رابطه متقابل و عادلانه داشته باشند ارتباط داریم و سفر مسئولان ما به روسیه هم در همین راستا است.»
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به‌همراه یک هیأت بزرگ عصر دوشنبه ۷ فروردین به مسکو سفر کرد. در این سفر دو روزه، وزیران صنعت، معدن و تجارت، نفت، امور خارجه، ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و رئیس کل بانک مرکزی روحانی را همراهی کردند.
در بیانیه پایانی روحانی و ولایمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بر اولویت همکاری در زمینه‌های انرژی هسته‌ای، حمل و نقل، صنعت و معدن، هوا و فضا، عرصه‌های علمی و فن‌آوری‌های نوین و همچنین سفرهای گردشگری بدون روادید برای اتباع دو کشور تأکید کردند. در عرصه‌های همکاری‌های دو کشور ۱۴ موافقتنامه امضا شد.
ایران و روسیه همچنین در عرصه سیاست‌های منطقه‌ای، از جمله بحران سوریه مواضع مشترکی دارند و از رژیم بشار اسد حمایت می‌کنند.
احمد خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به پیام‌های نوروزی دونالد ترامپ و باراک اوباما رؤسای جمهور کنونی و قبلی آمریکا اشاره کرد و گفت: « نوروز ما با نوروزی که اوباما و ترامپ منافقانه آن را تبریک می‌گویند فرق دارد؛ نوروز آن‌ها ربطی به خدا و دین ندارد اما نوروز ما با یاد و نام خدا آغاز می‌شود. آن‌ها نوروز را تبریک می‌گویند و با همان علیه مردم و ایران توطئه می‌کنند.»
بیشتر بخوانید:

بیانیه مشترک روحانی و پوتین: گسترش همکاری‌ها و توافق نظر در مسائل منطقه

پوتین در دیدار با روحانی: ایران همسایه خوبی ا‌‌ست