ثبت‌نام برای انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شد

۲۲ فروردین ۱۳۹۶

به دستور عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در ستاد انتخابات در وزارت کشور، ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد. ثبت‌نام داوطلبان تا ۲۶ فروردین به مدت پنج روز ادامه دارد.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در ستاد انتخابات
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رحمانی‌فضلی اظهار امیدواری کرده است که دستگاه‌هایی که در برگزاری انتخابات نقش دارند، بی‌طرفی را رعایت کنند:
«امیدواریم همه مسئولان اعم از مجریان و ناظران و همه کسانی که در امر برگزاری انتخابات به ما کمک می‌کنند از جمله رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون، ‌نیروی انتظامی، قوه قضاییه و همه دستگاه‌های دیگر ضمن حفظ رعایت کامل بی طرفی و مرّ قانون، در ایجاد نشاط سیاسی و مشارکت بالا و برگزاری انتخابات سالم و قانونی همکاری لازم را انجام دهند.»
در روزهای گذشته دولت حسن روحانی از جهت‌گیری صدا و سیمای جمهوری اسلامی به نفع ابراهیم رئیسی، نامزد مورد وثوق مهم‌ترین تشکل اصول‌گرایان موسوم به «جمنا» گلایه‌مند بود. علی جنتی، رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفته است روحانی قصد دارد از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات انتخاباتی‌اش بهره بگیرد.
یکی دیگر از چالش‌ها، تبلیغات زودهنگام انتخاباتی است. وزیر کشور در جمع خبرنگاران درباره این موضوع گفت:
«تبلیغات زودهنگام قطعاً تخلف است و همه نامزدها و احزاب و شخصیت‌ها از جمله رسانه‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند نباید تبلیغات داشته باشند اما فعالیت در جهت آگاه‌سازی مردم را تبلیغات زودرس نمی‌دانیم.»
به گفته وزیر کشور، تبلیغات انتخاباتی ۸ اردیبهشت بعد از اعلام نام تأیید صلاحیت‌شدگان از سوی شورای نگهبان آغاز می‌شود. برای بررسی تبلیغات زودهنگام به عنوان یک تخلف انتخاباتی هم شورای نگهبان در نظر دارد کمیته‌ای به نام «کمیته بررسی تبلیغات» تشکیل دهد.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی در جمع خبرنگاران گفت که کمیته یاد شده شنبه هفته آینده در وزارت کشور کارش را آغاز می‌کند. گزارش تخلفات به قوه قضائیه برای پیگیری‌های بعدی ارجاع می‌شود.
در روزهای گذشته بیش از همه محمد رضا بقایی نامزد مورد وثوق جریان وابسته به محمود احمدی‌نژاد در مظان اتهام تبلیغات زودهنگام قرار گرفته است. روز گذشته گفته شده بود که دادستان کل کشور از بقایی به اتهام تبلیغات زودهنگام شکایت کرده است، اما این خبر تکذیب شد.
بیشتر بخوانید:

صدا و سیمای رئیسی