ادعای صفرشدن خودکشی دانشجویان با وجود حداقل ۹مورد خودکشی

۳۰ فروردین ۱۳۹۶

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت مدعی شده آمار خودکشی دانشجویان در محیط‌های دانشگاهی به صفر رسیده ‌است و فقط یک دانشجو سال گذشته در خارج از محیط دانشگاه خودکشی موفق داشته است. این در حالی است که حداقل ۹ خبر خودکشی در یک سال گذشته منتشر شده است.

محمدرضا داودآبادی فراهانی گفته سال ۹۳ هشت خودکشی موفق و حدود ۶۰ خودکشی ناموفق در دانشگاه انجام شده و در آن موقعیت زمانی وضعیت بسیار نگران‌کننده بود. پس از آن با اقداماتی نظیر آموزش دو هزار نفر از دانشجویان تحت عنوان همیاران سلامت و کمک گرفتن از آنها برای نظارت بر وضعیت روانی دانشجویان نتایج خوبی حاصل شده است.
به گفته او در مورد افسردگی کاهشی ایجاد نشده چون ۷۰ درصد از دانشجویان کشور برای ادامه تحصیل از محل زندگی خود مهاجرت می‌کنند و عواملی چون دوری از خانواده، فشار تحصیل (به‌خصوص در دانشجویان پزشکی)، وضعیت اقتصادی و فضای دانشگاه موجب افسردگی در دانشجویان می‌شود.
با وجود آماری که معاون فرهنگی وزارت علوم داده، خبرهایی که در یک سال گذشته منتشر شده نشان می‌دهد حداقل ۹ مورد خبر درباره خودکشی دانشجویان را می‌توان در یک سال گذشته یافت.
خودکشی یک دانشجو در دانشگاه سمنان در اردیبهشت سال ۹۵، خودکشی یک دانشجو در دانشگاه شیراز بازهم اردیبهشت سال ۹۵، خودکشی دانشجوی نخبه دانشگاه کاشان در تیرماه پارسال، خودکشی دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه ارومیه در آبان سال ۹۵، خودکشی دانشجویی در دانشگاه چابهار در آذر سال گذشته، خودکشی یک دانشجو در اهر در دی ماه پارسال، خودکشی دانشجوی بروجردی در دانشگاه فرودسی مشهد بازهم در دی ماه، خودکشی دانشجوی دانشگاه آزاد در اسفند پارسال، خودکشی دانشجوی مازندرانی بازهم در اسفند اخباری است که با جستجوی «خودکشی دانشجو» در گوگل می‌توان به آنها دست پیدا کرد.
به نظر می‌رسد یا خودکشی دانشجویان در خارج از محیط دانشگاه ارتباطی با دستگاه‌های مسئول ندارد و یا اینکه مسئول وزارت بهداشت به راحتی چشم خود را بر اخبار منتشر شده بسته است.
منبع: ایلنا