ابراز خوش بینی ترامپ برای رسیدن به صلح در خاورمیانه

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

دونالد ترامپ و محمود عباس
واشنگتن – هبه القدسی – رام الله: الشرق الاوسط
دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در نخستین دیدار خود با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در کاخ سفید ابراز اطمینان کرد که رسیدن به توافق صلح میان اسراییلی ها و فلسطینی ها امکانپذیر است.
ترامپ در یک کنفرانس خبری مشترک به دنبال نشست غیرعلنی در دفتر کاخ سفید گفت “ما به دنبال برقرای صلح بین اسراییل و فلسطینی ها هستیم و این کار انجام خواهد شد.” اما او به راهکار تشکیل دو کشور اشاره ای نکرد. عباس در اظهارات کوتاهی بار دیگر ضمن تاکید بر راهکار تشکیل دو کشور و برپایی دولت فلسطین در خصوص “رسیدن به توافق صلح تاریخی” در دوره ریاست جمهوری ترامپ ابراز امیدواری کرد.
عباس خطاب به رییس جمهور آمریکا گفت “شما اراده و توانایی عظیمی برای دستیابی به چنین موفقیتی دارید و ما در کنار شما در راستای ایجاد یک شراکت واقعی خواهیم بود تا بتوان به توافق صلح تاریخی رسید.” عباس افزود “ما تنها ملتی در جهان هستیم که هنوز تحت اشغالگری هستیم. چنانکه ما کشور اسراییل را به رسمیت می شناسیم اسراییل هم باید کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.” او بر لزوم رسیدن به توافق بر سر مسایل باقی مانده در مسیر رسیدن به راهکار نهایی از جمله مساله پناهجویان و اسیران تاکید نمود”.
در این راستا، ترامپ گفت “ناکامی های فراوان در رسیدن به صلح در گذشته لزوما به معنای این نیست که این کار شدنی نیست. من، همواره می شنیدم که صلح میان اسراییلی ها و فلسطینی ها، به احتمال زیاد، دشوارترین مسیر در راه توافق است. حالا، باید دید که آیا می توانیم این دیدگاه را تکذیب کنیم یا نه. صلح پایدار بدون اتفاق نظر کلیه رهبران فلسطینی مبنی بر محکوم کردن گرایشات خشونت گرایانه ممکن نیست.”
در حالی که پرزیدنت ترامپ ابراز تمایل کرد که فلسطینی ها و اسراییلی ها از تجربه پیمان اسلو درس گرفته و همه موانع رسیدن به توافق را پشت سر بگذارند رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در اظهارات خود، بیشتر به ارائه تصویری از رنج و محنت فلسطینی ها و خواسته های مشخص آنان در خصوص تشکیل دولت فلسطین و خاتمه دادن به اشغالگری پرداخت و درباره موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس یا سفر احتمالی پرزیدنت ترامپ به رام الله اشاره ای نکرد.
پرزیدنت ترامپ با تقدیر از مخالفت عباس با تروریسم گفت برقراری صلح در منطقه راه را برای شکست گروه داعش هموار می کند. وی افزود “صلح پایدار به معنای شکست (داعش) و گروه های تروریستی دیگری که برای همه تهدید آفرین هستند است. پرزیدنت عباس علیه (داعش) سخنانی عنوان کرد و ما باید به همکاری با تشکیلات امنیتی فلسطین برای شکست تروریسم ادامه دهیم. ” ترامپ یادآور شد “تا زمانی که همه سران فلسطینی، به صورت یکپارچه، علیه نفرت پراکنی موضع گیری نکنند و آموزش کودکان بر پایه دوست داشتن و تعلق به زندگی و محکوم کردن کسانی که بیگناهان را می کشند صورت نگیرد نمی توان انتظار برقراری صلح پایدار داشت.”  او در ادامه گفت “ما باید در راستای ایجاد فرصت های اقتصادی و همکاری برای برقراری ثبات و امنیت منطقه ای و قانونمداری فعالیت کنیم.”
در مقابل، ابومازن با ستایش از توانایی عظیم ترامپ در مذاکره در خصوص همکاری دو جانبه برای رسیدن به توافق صلح “تاریخی” ابراز امیدواری نمود. رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت چنانچه کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی تشکیل شود کشورهای عربی و اسلامی و اسراییل می توانند روابط طبیعی و عادی داشته باشند. وی افزود “رسیدن به صلح فرصت را برای یک رابطه طبیعی بین کشورهای عربی و اسلامی و اسراییل ایجاد می کند. ” دو ویژگی نرمی و آمادگی برای مذاکره در اظهارات عباس نمایان بود اما او مخالفت خود را با اقدامات یکجانبه اسراییل اعلام کرد.
عباس در پاسخ به سخنان رییس جمهور آمریکا مبنی بر آموزش بیزاری و نفرت به کودکان فلسطینی گفت “با قاطعیت می توانم به شما بگویم پرورش کودکانمان بر پایه فرهنگ صلح صورت می گیرد. ما به دنبال این هستیم که آنها همچون بقیه کودکان جهان و کودکان اسراییل از امنیت و آزادی و صلح برخوردار باشد”.
رییس تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از دیدار با ترامپ گفت “فلسطینیان به کمتر از برپایی کشوری در مرزهای ۱۹۶۷ و پایتختی قدس راضی نیستند.” عباس گفت که او با یک سیاست از قبل تعیین شده و مورد توافق سران کشورهای عربی به دیدار ترامپ می رود؛ پایه و اساس آن طرح دیدگاهی برای حل این مناقشه است، یعنی تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ و پایتخت آن قدس شرقی است.”
فلسطینیان امیدوارند که ترامپ موفق به برقراری صلح فراگیر در منطقه شود. سخنگوی رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین نبیل ابوردینه گفت “چنانچه آمریکا و جامعه جهانی به طور جدی در صدد ریشه کن کردن خشونت و تروریسم هستند نقطه آغاز این روند، همان از میان برداشتن اشغالگری است و به ناگزیر باید به اشغالگری اسراییل پایان داد و اسیران را آزاد نمود و بر عناصر ثابت ملی تاکید کرد که عبارتند از: تحت اشغال بودن سرزمین های فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ و پذیرفتن قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور فلسطین. اینها همه از سوی کشورهای عربی و جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شده و در نشست های سران عرب و نهادهای ملی فلسطینی بر آنها تاکید شده است.”
از سوی دیگر، خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس، رییس جمهور آمریکا را به “استفاده از این فرست” برای پیشبرد روند صلح خاورمیانه و رسیدن به “راه حل عادلانه” برای فلسطینیان فراخواند.
خالد مشعل از دوحه در مصاحبه ای با “سی ان ان” گفت “ترامپ از شجاعت برای ایجاد تغییر برخوردار است که این ویژگی در ترامپ بیشتر از دولت های پیشین آمریکا است.” او افزود “آنچه در اساسنامه جدید حماس آمده برای هر خردمندی در جهان در کلیه پایتخت های جهان کافی است تا فرصت را غنیمت شمرده و رویکرد جدی در تعامل با حماس و فلسطینیان و کشورهای عربی در پیش بگیرند.”
مشعل در خصوص به رسمیت شناختن اسراییل گفت “اسراییل حقوق فلسطینی ها را به رسمیت نمی شناسد. آنها زمانی که در یک کشور آزاد دارای حاکمیت شوند می توانند رویکرد خود را بدون هیچ فشار خارجی تعیین کنند.” اظهارات عباس، ساعاتی قبل از دیدار محمود عباس و ترامپ عنوان شده است.
The post ابراز خوش بینی ترامپ برای رسیدن به صلح در خاورمیانه appeared first on الشرق الاوسط فارسی، پنجره ای بسوی جهان ایرانی و دنیای عرب.