ناگفته های مستندساز جنگ از هاشمی

۶ خرداد ۱۳۹۶

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی(ره)  در متن این یادداشت آمده است:
سال١٣٥٩ بعد از يك سال حضور در مناطق جنگي افغانستان و تهيه مستند در كنار پارتيزان هاي افغاني در نبرد با ارتش سرخ شوروي، به ايران بازگشتيم. آقاي كرباسچي مسئول شبكه يك سيما بود و در حريان اين فيلم كه نامش را مستند ٦ قسمتي تزاريسم نوين گذاشته بوديم، عراق به ايران حمله كرد، شرايط سخت و پيچيده شد، اقاي كرباسچي ما را خواست و گفت شرايط سخت است نام فيلم خيلي ضد شوروي است حتما عوض كنيد. نام مستند را به «غازيان افغان» تبديل كرديم. مدتي بعد گفته شد در حين جنگ با عراق به صلاح نيست اين فيلم عليه شوروي پخش شود. در آخر ماجرا گفتند فقط يك نفر مي تواند نظر قاطع دهد و آن شخص هاشمي رفسنجاني است.  بدين طريق من به ديدار شخصيت انقلابي محبوب جواني ام رسيدم. با دستگاه آپارات در زير زمين منزلشان در جماران دو يا سه قسمت از اين مستند را به روي پرده انداختم و همراه خانواده ايشان به تماشا نشستيم.
در ميانه هاي فيلم با مزاح و تبسم و گاه با گرفتن دستم سوال مي كرد واقعا شما در اين مناطق بوديد؟
اين فيلم ها را شما گرفته ايد؟ و بسيار تشويق و محبت بزرگوارانه..
سپس فرمود شرايط ايران بسيار دشوار است، اما ما نمي توانيم از مظلوميت ملت افغانستان بگذريم. ما بايد به ابعاد نه شرقي ، نه غربي انقلاب توجه كنيم.
بعد از چند روز مطلع شدم دستور تكميل فيلم و پخش آن از شبكه اول صادر شد.ما جوان بوديم و همچنان خام و نيازمند رهنمود ..
همين برخورد آقاي هاشمي روح مرا نواخت و اين مردترين روحاني و قهرمان زير شكنجه ساواك را در نظرم يك سياستمدار بزرگ جلوه گر ساخت.
سالها گذشت و گهگاهي توفيق ديدار خصوصي اين مرد بزرگ نصيبم مي شد.
با سقوط صدام، محموعه فيلم هاي مستندي از قصرهاي صدام به غنيمت به دست ايران افتاد. صدها ساعت فيلم اتاق جنگ بغداد و مذاكرات سري سازمان مجاهدين خلق با روساي سازمان اطلاعات و استخبارات عراق كه بدون اطلاع رهبران سازمان محاهدين خلق و بطور مخفيانه فيلم برداري شده بود از جمله ديدارهاي مسعود رجوي با ژنرال حبوش رياست سازمان اطلاعات عراق..
به لطف حق ، نويسندگي و كارگرداني اين كار مهم تاريخي نصيب من شد. صدها ساعت فيلم را در طول بيش از يكسال بررسي و مستندي تهيه كرديم.
در مخفي ترين جلسات بكلي سري اتاق جنگ بغداد وقتي رجوي با ژنرال حبوش صحبت مي كرد، نام يك نفر برجسته تر از همه بود. كاملا شدت خشم رژيم بعث عراق و سازمان مجاهدين مشهور به منافقين نسبت به اين فرد مكرر مشهود بود و آن نام هاشمي رفسنجاني بود.
غرور و افتخار تمام وجود ما را در بر ميگرفت وقتي در فيلم هاي بكلي سري و مخفي قصرهاي بغدادمشاهده ميكرديم نام هاشمي لرزه بر تن آنان انداخته است.
دوباره راهي منزل حضرت هاشمي شدم و باز با محبت اين مرد بزرگ به تماشاي فيلم نشستيم.
وقتي صحنه هاي مربوط به خودشان را ديدند، فرمودند مطالب مربوط به شخص من اصلا مهم نيست، آنچه مهم است اطلاع يافتن مردم از همكاري منافقين با رژيم عراق در جنگ تحميلي است و عمق مسايل...
سالها گذشته بود و مختصر سرد و گرم روزگار را چشيده بودم. در اين برخورد صميمانه، چهره يك قهرمان راستين در نظرم تثبيت شد. مردي كه از خود گذشته است ...
هرچند صدا و سيما در اقدامي ناجوانمردانه و صرفا با هدف مطرح نشدن آقاي هاشمي، مطالب و بخش هاي مربوط به رفسنجاني را سانسور كرد و دل مرا آتش زد، اما اين روح سترگ و خودساخته ايشان چنان در من تاثير كرد كه قطعا اين حريت و آزادگي در نوشتن فعلي را مديون ايشان هم هستم.
شايد يكي از تلخ ترين خبرهاي زندگي ام رحلت ايشان بود و جز خدا نمي داند در چه حسرتي سوختم وقتي يك يا دو روز قبل از وقت ديدار خصوصي ام با ايشان ، خبر فوتشان را شنيدم.
حيف است در اين نوشته ازحسودان و بي مايگان و سفلگان و بي هويتان و جوجه هاي سياسي هرموني نام ببرم كه در غايت زبوني اين مرد بزرگ تاريخ ايران رامورد هجمه نابخردانه خود قراز دادند. كمي تاريخ خوانده ام. تمام اين مرد نماهاي ميدان هاي هوچي گري در چرخه تاريخ خرد و محو خواهند شد و اين نام هاشمي است كه با انتخابات مكرر و شكوه پيروزي ملت، هر روز درخشنده تر از قبل در افكار و انديشه و قلوب و دل ملت ايران جاودانه خواهد ماند.
اين روزها جاي او در بزرگداشت پيروزي مردم خالي است.دهه ها بايد بگذرد تا مردم با اين مرد بزرگ بيشتر آشنا شوند. نظر بنده ناچيزي چون من چه اهميتي دارد وقتي تاريخ چنين به عظمت شهادت مي دهد.
گاه كه دستم به قنوت بسوي آسمان بلند مي شود قبل از آنكه نام جوادبن مسيب، پدر جسماني ام را ببرم نام اكبر هاشمي رفسنجاني بعنوان پدري معنوي بر زبانم جاري ميشود.
                                                               به کانال تلگرام "سایت هاشمی" بپیوندید

زبان
Persian (فارسی)

رو تیتر: سانسور ناجوانمردانه صداوسیما دلم را آتش زدپاراگراف اول: hashemirafsanjani.ir - مرتضی باقری نویسنده و مستند ساز در یادداشتی به بیان ناگفته هایی از شخصیت و جایگاه  رفیع آیت الله هاشمی رفسنحانی در. تاریخ دفاع مقدس علیرغم سانسورهای رسانه ملی پرداخت.
ساختار نمایشی: افقی ویژه - به همراه رسانهمطلب مرتبط: سفله اگر پرده حرمت درید ...شما قهرمان صلح جهان اسلام هستید"صداوسیما از عاقبت صدام عبرت بگیرد"سرنوشت برجام مشابه قطعنامه 598 استجبهه ندیده ها از پایان جنگ ناراحتندبرچسب: مستندسازنویسندهمرتضی باقریافغانستانكرباسچيعراقجمارانساواکمجاهدين خلقصدامژنرال حبوشمسعود رجويتصویر: دسته بندی: اسلایدر