منظور از آتش به اختیار٬ طلبکار کردن مدعیان پوچ‌اندیش نیست

۵ تير ۱۳۹۶

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در خطبه‌های نماز عید فطر گفت که منظورش از اصطلاح «آتش به اختیار»٬ «مدیون کردن جریان انقلابی و طلبکار کردن مدعیان پوچ‌اندیش نیست.»
اظهارات وی پس از آن بیان شده که بدنبال اظهارات اخیرش درباره عزل ابوالحسن بنی‌الصدر٬ اولین رئیس جمهور پس از انقلاب بدلیل آنچه دوقطبی کردن کشور نامید٬ شماری از نیروهای حزب‌الله در راهپیمایی روز قدس به حسن روحانی فحاشی کردند و او را با بنی‌صدر مقایسه کردند.
آقای خامنه‌ای افزوده که منظورش از «آتش‌ به‌ اختیار» بودن «افسران جنگ نرم»٬ «به معنی بی‌قانونی و فحاشی نیست.»
وی اضافه کرده که «آتش به اختیار به معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز است» و «نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم کشور و آرامش کشور، عدم سوء استفاده‌ دشمنان از وضعیت کشور و حفظ قوانین باشند.»
بدنبال فحاشی شماری از نیروهای حزب‌الله به روحانی در راهپیمایی روز قدس٬ بسیاری از مقام‌های رسمی کشور با این اقدام مخالفت کردند.
قوه قضائیه نیز اعلام کرد که علیه شعاردهندگان وارد عمل شده و با آنها برخورد خواهد کرد.
علی خامنه‌ای همواره با بیان مطالبی در سخنرانی‌های خود به نیروهای خودسر اشاراتی برای اقدام عملی می‌کند و پس ازافزایش انتقادها از رفتارهای آنها٬ می‌گوید که منظور وی این نوع رفتارها نبوده است.
وی این بار که قصد توضیح اصطلاح آتش به اختیار را داشته نیز به کنایه٬ حسن روحانی و مخالفان فحاشی به وی را «مدعیان پوچ‌اندیش» نامیده و بار دیگر به نحوی از جریان انقلابی دفاع کرده است.