مصاحبه کم‌سابقه وزیر دفاع امریکا با یک دانش‌آموز-خبرنگار: مشکل، مردم ایران نیستند؛ رژیم جانی‌شان است

۲۰ تير ۱۳۹۶


تقاطع: “تِدی فیشر” دانش‌آموز دبیرستان “مرسر آیلند” در ایالت واشینگتن امریکا توانسته مصاحبه‌ای را با “جیمز متیس” وزیر دفاع پرنفوذ این کشور انجام دهد و این مصاحبه را در نشریه دانش‌آموزی “آیلندر” (The Islander) متعلق به این دبیرستان منتشر کند.
“فیشر” نوجوان، از روی عکسی که در روزنامه واشینگتن‌پست منتشر شده بود، شماره تلفن “ژنرال متیس” را پیدا کرد و سپس در کمال ناباوری موفق شد مصاحبه‌ای ۴۵دقیقه‌ای را درباره مسائل دفاع و سیاست خارجی امریکا با وی انجام دهد.
وزیر دفاع ایالات متحده امریکا در بخش‌هایی از این مصاحبه‌ی کم‌سابقه به موضوع ایران پرداخته و از جمله تاکید کرده که میان رژیم ایران و مردم این کشور تفاوت آشکاری وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

گزیده‌ای از این اظهارات “جیمز متیس” را در ادامه می‌خوانید.
✔️ آنچه در ایران اتفاق می‌افتد یک انتخابات واقعی نیست. این رهبر است که تصمیم می‌گیرد چه کسی کاندیدای نهایی شود. مثل اینکه رییس‌جمهور کنونی امریکا تصمیم بگیرد که چه کسی برای دور بعد کاندیدا شود و بعد هم خودش در کاخ سفید باقی بماند و بقیه به نوعی چرخشی تغییر کنند.
✔️ ایران، دارای حکومتی است که بیشتر مانند یک نهضت انقلابی عمل می‌کند تا اینکه به دنبال بیشترین منافع مردمش باشد.
✔️ آن‌ها برای مثال تلاش کردند که سفیر یک کشور عربی (عربستان سعودی) را در مرکز شهر واشینگتن به قتل برسانند.
✔️ تا زمانی که مردم ایران از دست این حکومت دینی خلاص نشوند، شرایط بسیار بسیار مشکل خواهد بود.
✔️ این رژیمی است که واسطه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان را به کار می‌گیرد تا اسراییل را تهدید کند؛ نخست‌وزیر پیشین لبنان را بکشد؛ و گردشگران اسراییلی را در بلغارستان به قتل برساند.
✔️ آن‌ها در حال حاضر موشک‌های بالستیک را به یمن برده‌اند و از آنجا به سوی عربستان سعودی شلیک می‌کنند.
✔️ تنها دلیلی که بشار اسد هنوز در قدرت مانده و صدها هزار نفر از مردم سوریه را کشته و میلیون‌ها نفر را از خانه‌های‌شان آواره کرده، همه‌اش به خاطر رژیم ایران است. بدون قدرت نظامی ایران و رأی وتوی دیپلماتیک روسیه، مردم سوریه، اسد را پنج سال قبل کنار گذاشته بودند.
✔️ رژیم ایران قطعاً بی‌ثبات‌کننده‌ترین تاثیر را در خاورمیانه دارد. وقتی به قاهره یا تل‌آویو یا ریاض می‌روم، همه مردم، از عرب‌ها تا یهودی‌ها،این نگاه را درباره ایران دارند.
✔️ کاری که در نهایت باید انجام داد همان کاری است که هیلاری کلینتون در مقام وزیر خارجه کرد: تحریم‌های اقتصادی علیه آن‌ها تا مجبور شوند به میز مذاکره بیایند؛ چرا که آن‌ها می‌خواهند در قدرت باقی بمانند.
✔️ در عین حال راهی هم وجود دارد که ما معلوم کنیم در خصوص این رژیم جانی –که همین چند سال قبل عده زیادی از مردم ایران را کشت و جوانان ایرانی زیادی را در جریان تظاهرات اعتراضی جنبش سبز زندانی کرد– دچار اشتباه نمی‌شویم.
✔️ شما نمی‌توانید مردم ایران را با رژیم‌شان یکی بگیرید. قطعاً مشکل، مردم ایران نیستند. مشکل، از رژیمی است که مامورانش را برای کشتن سفیران در پاکستان یا واشینگتن می‌فرستد و موشک‌های حزب‌الله در لبنان یا حوثی‌ها در یمن را تأمین می‌کند.
✔️ اگر شما به روی مردم ایران و رژیم نامحبوب‌شان با هم فشار بیاورید، آن‌ها هم‌سو خواهند شد. ما باید اطمینان حاصل کنیم که مردم ایران می‌دانند که با آن‌ها هیچ اختلافی نداریم.
✔️ من به اندازه کافی با ایرانی‌ها یا با امریکایی‌هایی که در ایران بزرگ شده‌اند گفتگو کرده‌ام. تأکید می‌کنم که آن‌ها مشکل نیستند؛ مشکل از رژیم است.
The post مصاحبه کم‌سابقه وزیر دفاع امریکا با یک دانش‌آموز-خبرنگار: مشکل، مردم ایران نیستند؛ رژیم جانی‌شان است appeared first on تقاطع.