کاهش هزینه ها، راهکار بانک های قطر برای اجتناب از خطر

۳ مرداد ۱۳۹۶

جده – سعید الابیض
 
اقتصاد قطر بر اثر عناد و لجبازی این کشور و عدم پذیرش کلیه تحرکات سیاسی برای حل اختلاف و اجرای خواسته های چهار کشور تحریم کننده با چالش های بزرگی روبروست. بانک ها و موسسات اعتباری، تامین کننده مالی پروژه های زیرساختاری هستند اما این نهادها بعد از گذشت بیش از یک ماه از آغاز اختلافات وارد مرحله بحرانی شده اند.
کارشناسان مالی و بانکی معتقدند که بانک های قطری با مشکلات و چالش های بی شماری مواجه هستند که مهم ترین آنها کاهش پرداخت وام برای کنترل نقدینگی است. نرخ سود بانک های قطر هم کاهش و همچنین نگرانی ها درباره کمیابی ارز افزایش یافته است. در این میان و با وجود همه چالش های فراوان، دوحه همچنان مشغول تامین مالی پروژه های ساخت و ساز مرتبط با میزبانی جام جهانی است. نسبت مبلغ وام به میزان سپرده در بانک های قطری به حدود ۱۱۱.۶ درصد رسیده است.  بانک های قطری در صورت انتقال وجوه ارزی به کشورهای خود با چالش های فراوانی برای جلوگیری از کاهش ارزش ریال قطری و کمیابی ارز روبرو هستند.

 بنا به گزارش ها، در ماه آوریل ۲۰۱۷ سپرده های افراد خارجی مقیم قطر حدود ۲۴ درصد از مجموع سپرده های موجود در ۱۸ موسسه وام دهنده در این کشور بود.
تحریم های مالی در درجه اول به قطر و شرکایش ضربه می زند، چرا که همزمان با فشارهای زیادی که بانک های قطری با آن ها دست و پنجه نرم می کنند دولت قطر گزینه مناسبی برای عبور از بحران ندارد.
دکتر صلاح شلهوب کارشناس موسسات مالی اسلامی به «الشرق الاوسط» گفت «تحریم قطر توسط چهار کشور و لجبازی دوحه منجر به کاهش فرصت های بانک های قطر برای جذب سرمایه گذاری های خلیجی در این بانک ها از طریق خرید سهام یا ساز وکارهای دیگر یا فعالیت های تجاری گوناگون برای فعال کردن معاملات بانکی شده است. این امکانات در وقت حاضر در بانک های قطری وجود ندارد.
شلهوب در ادامه خاطر نشان کرد بانک های قطری در حال کنار کشیدن از کلیه فعالیت ها در قطر هستند. علاوه بر این، سرمایه گذاران و کارفرمایان در وقت کنونی در خصوص سرمایه گذاری در قطر تردید و هراس دارند.
او افزود بخش گردشگری برای بانک ها سود آوری خوبی داشت اما بعد از این تحریم ها همه چیز تغییر کرد. قطر در این مرحله این امتیازات را از دست داد.
او یاد آور شد «قطر برای ایجاد روابط خارجی با جهان به برقراری مناسبات با کشورهای تحریم کننده نیاز عمده دارد. به همین دلیل، ضربه ای که به قطر وارد شده به داد و ستد با کشورهای همسایه محدود نمی شود. مساله اصلی این است که کشورهای جهان اعم از اروپایی ها و آمریکایی ها از سرمایه گذاری در قطر بیم دارند. اگر این بحران طولانی بشود این نگرانی به عامل تهدیدی برای قطر تبدیل می شود. چنانچه اوضاع به روال عادی برگردد کشورهای جهان باز هم دغدغه هایی در مورد بازگشت تنش در آینده خواهند داشت. همین نگرانی ها مهم ترین عامل تاثیر گذار بر بانک های قطر و تضعیف آنها است.»

به گفته شلهوب بانک های قطر در شرایط کنونی با حفظ نقدینگی و کاهش پرداخت وام  و حفظ ثبات بازار ارز به مقابله با چالش ها می پردازند.
شهلوب با اشاره به بی اعتمادی عموم به بانک بارکلیز انگلیس و نگرانی های جهانی درباره صندوق های مالی قطر گفت سرمایه گذاران خارجی در فضای تردید به سیاست های بانکی در قطر خطر ریسک را نخواهند پذیرفت.
The post کاهش هزینه ها، راهکار بانک های قطر برای اجتناب از خطر appeared first on الشرق الاوسط فارسی، پنجره ای بسوی جهان ایرانی و دنیای عرب.