مهدی کروبی برای ششمین بار در شش سال بازداشت خانگی در بیمارستان بستری شد

۴ مرداد ۱۳۹۶

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) نگرانی خود را از وضعیت سلامت مهدی کروبی صاحب امتیاز روزنامه توقیف شده اعتماد ملی اعلام می‌کند. وی به تاریخ ۲ مرداد ماه در پی عارضه قلبی در بیمارستانی در تهران بستری شده است.
مهدی کروبی ۷۹ ساله که از شش سال پیش در حصر بسر می‌برد، از بیماری‌های گوناگونی رنج می‌برد که در پی بازداشت خانگی تشدید شده‌اند. در شش سال حصر خانگی وی شش بار در بیمارستان بستری و سه بار جراحی شده است. وزارت اطلاعات بخشی از منزل وی را به زندانی تبدیل کرده است که ۱۲ مامور این وزارتخانه نگاهداری آنرا بر عهده دارند و حتا به اعضای خانواده‌اش نیز اجازه دیدار با او را نمی‌دهند. در تاریخ ۲ مرداد ماه در پی عارضه تنفسی و قلبی با تشخیص پزشکان اورژانس و تأیید پزشک وزارت اطلاعات مهدی کروبی به بیمارستان انتقال داده شد. محمد تقی کروبی فرزند مهدی کروبی به گزارش‌گران بدون مرز گفت: « حسن روحانی از اعتبار و پایگاه مردمی مهدی کروبی و حمایت هواداران جنبش سبز در دو انتخابات خود بهره برد، اما کوچکترین قدمی برای برداشتن حصر بر نداشت. حتا اقدامی هم برای اجرایی کردن حصری «عادی» برنداشته است تا دست‌کم ماموران وزارت اطلاعات از درون منزل خارج و از بیرون خانه و وی را تحت‌نظر بگیرند.» رضا معینی مسوول بخش ایران و افغانستان گزارش‌گران بدون مرز در این باره می‌گوید: «رپیس جمهور حسن روحانی باید به این وضعیت پایان دهد. و وعده‌ای را که به میلیون‌ها ایرانی که در همه متینگ‌های انتخاباتی‌اش فریاد می‌زدنند «حصر باید بشکند» داده بود، عملی کند. حسن روحانی نباید فراموش کند که بر اساس وعده‌هایی چون « آزادی زندانیان سیاسی» و « آزادی بیان و مطبوعات» و «رفع حصر» بود که توانست حمایت گسترده‌ اصلاح‌طلبان و ترقی‌خواهان ایران، از این میان جوانان و زنان را به دست آورد.»
از تاریخ ٥ اسفند ١٣٨٩ مهدی کروبی و میرحسین موسوی نخست وزیر سابق جمهوری اسلامی، و صاحب امتیاز روزنامه‌ی توقیف شده کلمه سبز، همسرش زهرا رهنورد،استاد دانشگاه و نویسنده، خودسرانه‌ در بازداشت خانگی غیر قانونی بسر می‌برند. رهبران جنبش اعتراضی به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد که نظام از آن‌ها به عنوان « سران فتنه» نام م‌ برد، با آنکه از وضعیت جسمی مساعدی برخودار نیستند، از همه حقوق خود محروم شده‌اند.

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) یادآور می‌شود که بازداشت خانگی مهدی کروبی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد خودسرانه و مغایر با قانون‌های داخلی و موازین بین‌المللی هستند. این اقدام‌ها نقض فاحش اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی است که ایران از جمله کشورهای امضا کننده‌ی آنهاست.

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۷ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١٦۵ قرار دارد.