هاشمی زدایی مقابله با تفكر هاشمی است

۱۶ مرداد ۱۳۹۶

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی(ره)، گزیده مصاحبه محسن هاشمی با روزنامه آرمان بدین شرح است:
طبيعتا فقدان شخصي نظير آيت‌ا... هاشمي، ضايعه جبران‌ناپذيري است كه گذشت زمان چندان بر آن تاثير نداشته است، ايشان علاوه برآنكه يكي از اركان و استوانه‌هاي بزرگ و بي‌بديل انقلاب و جامعه بود، پدري دلسوز و با عواطف قوي بود كه فقدانشان نه‌تنها براي فرزندانش، بلكه براي كساني كه با ايشان از نزديك ارتباط داشتند، ضربه سنگين‌ روحي محسوب مي‌شد. تنها موضوعي كه توانسته است اين آسيب و ضايعه بزرگ را تسلي دهد، لطف و قدرشناسي و محبت بي‌دريغ مردم است كه موجب مي‌شود واقعا اين احساس در ما به وجود بيايد كه هاشمي زنده است، چون فكر و منش و راه ايشان امروز بيش از هر زمان ديگري در ميان مردم به‌خصوص نخبگان و نسل جوان جريان دارد.
ياد و خاطره آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني در دل مردم ايران، آن‌چنان زنده است كه ايشان نيازي به ذكر نام در مجامع رسمي ندارند و مردم هركه را با آيت‌ا... هاشمي پيوند داشته باشد، گرامي مي‌دارند. گلايه آقاي محمد هاشمي هم نظر ايشان و محترم است، اما آنچه مهم است، زنده نگه داشتن راه هاشمي و سيره ايشان در دفاع از حقوق مردم، عقلانيت و اعتدال است كه اميدواريم سرلوحه عملكرد همه مسئولان به‌خصوص دولت دوازدهم قرار گيرد.
اعتماد مردم به نام هاشمي‌رفسنجاني و لطف آنها به بنده در طول دوران انتخابات و پس از آن، مساله‌اي نيست كه قابل انكار يا چشمپوشي باشد و از خداوند مي‌خواهم توان و توفيق آن را بدهد كه به اين ميزان محبت و اعتماد مردم اداي دين كنم، اما موضوع مهمي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه در تصدي مسئوليت‌هاي ملي نظير شهرداري تهران، مولفه‌هاي متعددي علاوه بر خواست مردم وجود دارد، طبيعتا مردم از گزينه‌اي كه با اين ميزان مشاركت عمومي در انتخابات شوراها به مسئوليت شهرداري تهران مي‌رسد، انتظار ايجاد تحول در مديريت شهري را دارند كه انتظار بحق و بجايي است، اما لازمه اين اقدام وجود انسجام و حمايت در شوراي شهر و مجموعه تصميم‌گيرندگان در نظام، اعضاي شورا و ساير نهادهاي موثر به‌خصوص جبهه اصلاحات است كه خود را برنده انتخابات شوراي شهر تهران و اغلب كلانشهر‌ها مي‌دانند، بنابراين همان‌گونه كه قبلا گفتم حفظ انسجام شورا به تعيين گزينه براي شهرداري اولويت دارد و بنده در جلسه معرفي گزينه‌ها از دوستان همكار در شوراي پنجم خواستم كه به احترام نظر اكثريت شورا مبني بر اينكه كسي از داخل شورا به عنوان گزينه طرح نشود، اسم بنده را ننويسند، هر تصمیمی باید توسط اکثریت اعضای شورا و با حفظ انسجام شورا باشد، نه به‌صورت حرکات فردی یا گروهی و ایجاد اختلاف و تنش.
مهم‌ترين ميراث آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني براي ايران، مكتب و سيره اعتدال بود و اين سيره به عنوان يك نگرش ماندگار در افكار عمومي، تفكرات نخبگان و بخش‌هاي بزرگي از جامعه نهادينه شده است و قابل حذف نيست، اگر شما هاشمي‌زدايي را به معناي مقابله با تفكر هاشمي يعني اعتدال فرض كنيد، طبيعي است كه همان‌گونه كه در دوره حيات ايشان، افراط و تفريط در جامعه وجود داشت و مي‌خواست جايگزين اعتدال در تصميم‌گيري‌ها شود، در فقدان ايشان نيز تفكرات تندرو در هر دو جناح باز هم تلاش مي‌كنند عرصه را بر نيروهاي ميانه‌رو و معتدل تنگ كنند، اما اين مردم هستند كه با هوشياري مانع آنها شده و خواهند شد. بنابراين مساله اول در هاشمي‌زدايي، مقابله با تفكر هاشمي است و اشخاص در مرحله بعد قرار دارند و پس از آنكه ما پذيرفتيم بايد در مسير اعتدال قرار بگيريم، بايد مجريان متناسب اين مسير را انتخاب كنيم. البته آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني همواره در مسائلی كه مربوط به شخص ايشان مي‌شد با سكوت و گذشت برخورد مي‌كردند كه نمونه آن در عدم تایید صلاحيت ايشان يا زنداني شدن فرزندانشان يا توهين‌ها و هتاكي‌هاي بي‌حد افراطيون بود، بناي بنده هم پيروي از سيره ايشان است.
                                                              به کانال تلگرام "سایت هاشمی" بپیوندید     

زبان
Persian (فارسی)

رو تیتر: ناگفته های محسن هاشمی از سیره آیت اللهپاراگراف اول: hashemirafsanjani.ir - مهندس محسن هاشمی در گفتگو با روزنامه آرمان به بیان ناگفته های از تداوم جریان مقابله با تفکر آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) پرداخت.
ساختار نمایشی: افقی ویژه - به همراه رسانهمطلب مرتبط:  به تفکر"هاشمی" اقتدا کنیمباید شرمگین «امة واحدة» باشیمجدیدالاسلام ها از ماهواره می ترسندروایت هاشمی از اشتباه تاریخی روحانیتدیپلماسی اسلامی رجز خوانی جاهلانه نیست امام نمی گذاشتند اعتدال اسلامی قربانی شودبرچسب: محسن هاشمیروزنامه آرمانمحمد هاشميدولت دوازدهمشهرداريشوراي شهراعتدالتصویر: دسته بندی: اسلایدر