تفاهم کی روش و فدراسیون بر سر شجاعی و حاج صفی؛ آنها به تهران نمی آیند

۲۶ مرداد ۱۳۹۶

23 دقیقه

منصور رضوی، شهروند خبرنگار

«مسعود شجاعی» و «احسان حاج صفی» از لیست کارلوس کی روش حذف نشده اند. دو ملی پوش فوتبال ایران به دستور و خواست باشگاه پانیونیوس یونان، در بازی برگشت انتخابی جام باشگاه های اروپا مقابل مکابی اسرائیل به میدان رفتند.

 پس از این اتفاق، واکنش ها نسبت به این دو کاپیتان تیم ملی ایران بالا گرفت. مهمترین اظهارنظر مربوط به «محمدرضا داورزنی» معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان بود. او به خبرگزاری صداوسیما گفت: « این اتفاقی که افتاده، زیرپا گذاشتن خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران است.» او مدعی شد که شجاعی و حاج صفی دیگر به تیم ملی ایران دعوت نخواهند شد.

پس از این اتفاق، فدراسیون جهانی فوتبال از فدراسیون ایران خواست تا در مورد حذف این دو ملی پوش پاسخ دهد. فیفا، این مسئله را دخالت مستقیم سیاست در امور ورزش تلقی کرده بود. اما فدراسیون ایران بلافاصله به این سئوال پاسخ داد. ایران نوشته بود که شجاعی و حاج صفی از فهرست تیم ملی ایران حذف نشده اند. فدراسیون ایران تلاش کرده بود «کی روش» را متقاعد کند تا زمان فروکش کردن تب دلواپسان، از دعوت این دو ملی پوش پرهیز کند. اما سرمربی تیم ملی پیش از حضور در ایران، این درخواست را رد کرده بود.

حالا خبرآنلاین نوشته است که در فهرست ارسالی از سوی فدراسیون فوتبال ایران به کنفدراسیون فوتبال آسیا، نام «احسان حاج صفی» و «مسعود شجاعی» برای دیدار با کره جنوبی که روز نهم شهریورماه در سئول برگزار خواهد شد، قرار دارد. نکته ویژه اینجاست که لیست ملی پوشان کشورهایی که در رقابت های انتخابی جام جهانی شرکت می کنند، در ابتدا ثابت است و در صورتی که فدراسیون ها علاقمند باشند یک بازیکن را از فهرست خود حذف کنند یا بازیکن جدیدی را به لیست اضافه کنند، باید طی نامه ای این موضوع را به کمیته اجرایی کنفدراسیون آسیا اعلام کنند. نام شجاعی و حاج صفی در فهرست اولیه تیم ملی ایران قرار داشت. اگر قرار بود ایران نام این دو را حذف کند، باید این مسئله را به اطلاع کنفدراسیون آسیا می رساند. اما فهرست نهایی تیم ملی ایران برای دیدار با کره جنوبی با حضور شجاعی و حاج صفی قطعی شده است.

«کارلوس کی روش» البته موضوع حذف یا حضور این دو ملی پوش را به صورت روشن در جلسه ای که به محض ورود به ایران، با «محمدرضا ساکت» داشت به نتیجه رساند. او به صورت نمادین با یک گلدان بونسای وارد دفتر دبیرکل جدید فدراسیون فوتبال شد. به «محمدرصا ساکت» در مورد هدیه ویژه اش گفت: «هدف من از اهدا بونسای، توجه به نماد رشد، پیشرفت و بالندگی است.»

کی روش مانند یک روانشناس با موضوع برخورد کرد. به دبیرکل جدید گفت که حضور او در سازمان لیگ هم تاثیراتی مثبت روی برنامه ریزی لیگ ایران داشته. او «ساکت» را مقابل رسانه هایی که اکثرا منتقد حضورش در پست های مختلف فدراسیون فوتبال ایران هستند ارتقا داد، اما وقتی درها بسته شد، با او از باب تحکم حرف زد. سرمربی تیم ملی ایران بدون حضور رسانه ها، به دبیرکل جدید فدراسیون فوتبال گفته است که هیچ برنامه ای برای حذف شجاعی و حاج صفی ندارد.

این نخستین بار نیست که «کی روش» روی برنامه ها و دیدگاه هایش پافشاری می کند. اما این بار فدراسیون فوتبال هم توانسته در قبال کوتاه نیامدن کی روش، یک فرصت برای خودش ایجاد کند. مثلا وقتی اولین بازی دوستانه تیم ملی ایران، به دستور و نامه رسمی فدراسیون فوتبال آلمان، بازی دوستانه ایران و لهستان را لغو کرد، «کی روش» دوباره علیه فدراسیون ایران موضع نگرفت.

پس از صعود تیم ملی ایران به جام جهانی روسیه، فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد چهار بازی دوستانه را برای تیم ملی فوتبال ایران در نظر گرفته است. براساس این برنامه ریزی، نخستین بازی تیم ملی در آلمان مقابل لهستان در تاریخ ۵ نوامبر برابر با ۱۴ آبان برنامه ریزی شده بود.

پس از آن که بازی دوستانه استقلال و پرسپولیس با وجود هماهنگی های قبلی بین فدراسیون فوتبال ایران و فدراسیون آلمان و حتی پلیس شهر بیلفلد و باشگاه این شهر لغو شد، فدراسیون فوتبال آلمان به صورت رسمی به فوتبال ایران اعلام کند که از این پس، هیچ تیم باشگاهی و ملی فوتبال ایران، حق برگزاری اردو یا بازی تدارکاتی در خاک این کشور را ندارند. آلمانی‌ها تا روز پیش از مسابقه دربی دوستانه، در حال بلیت فروشی اینترنتی برای این بازی بودند. باشگاه بیلفلد یک روز قبل از بازی اعلام کرد مسابقه لغو شده و ۲۵ هزار نفری که بلیت بازی را خریداری کرده‌اند می‌توانند وجه خود را پس بگیرند.

دربی لغو شد، چون هماهنگی بین برنامه ریزی سازمان لیگ برای برگزاری بازی سوپرجام و زمان برگزاری دربی دوستانه وجود نداشت. اما «کی روش» نه تنها «محمدرضا ساکت» را عامل تحول در برنامه ریزی سازمان لیگ دانسته که حتی در نخستین گفت و گوی خود با رسانه ها پس از ترک اتاق دبیرکل فدراسیون فوتبال گفته است: «من هیچ مذاکره ای با لهستان نداشتم و خبر ندارم اصلا قرار بوده با این تیم بازی کنیم یا نه.»

اما این بازی ابتدا در تقویم فیفا ثبت شده بود. «کی روش» دقیقا حرف های «مهدی تاج» رئیس فدراسیون فوتبال ایران را که پس از لغو بازی با لهستان گفته بود «قرار نبوده با لهستان بازی کنیم» را تکرار کرده است. از سوی دیگر، سرمربی تیم ملی با جملاتی کنایه آمیز در مورد حضور شجاعی و حاج صفی حرف زده و گفته است: «در زمینه دعوت از بازیکنان، همیشه باید تصمیماتی بگیریم که تداوم داشته باشد و از بازیکنانی استفاده کنیم که تجربه بین المللی بیشتری داشته باشند.»

تجربه بین المللی و بیشتر، از دیدگاه سرمربی تیم ملی، یعنی لژیونرها؛ یعنی حاج صفی و شجاعی. اما فدراسیون فوتبال تدارک لازم برای سفر این دو بازیکن به کره را هم دیده است. آنها برای این که کمتر در خطر نقدهای داخلی باشند، وارد تهران نخواهند شد. کی روش پس از جلسه ای که با دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران داشته گفته است: «برای من منطقی به نظر نمی آید که بازیکنان لژیونر را به ایران بیاورم. آنها مستقیما به کره می آیند.»

این نخستین بار است که بازیکنان لژیونر بدون آن که در تهران به تیم ملی اضافه شوند مستقیم به کشور میزبان می روند. اما کی روش این رفتار را منطقی دانسته. به نظر می رسد تفاهم مناسبی میان سرمربی تیم ملی و فدراسیون در زمینه همکاری برای خروج از بحران شجاعی و حاج صفی به وجود آمده باشد.