شهرداری از کودکان زباله‌گرد برای اجازه کار پول می‌گیرد

۲۶ مرداد ۱۳۹۶

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک می‌گوید کودکان شاغل در سوله‌های تفکیک زباله از نظر شغلی استثمار شده‌اند.
مظفر الوندی با اشاره به اینکه یکسری انحرافات در تنظیم قرارداد بین شهرداری و پیمانکاران وجود دارد گفته از مراحل ابتدایی تفکیک زباله تا زمانی که زباله‌ها به مکان صنعتی بازیافت زباله می‌رسند، بیشتر کسانی که فعالیت می‌کنند، کودکانند.

او با تأکید بر اینکه «این روند کاملا رسمی انجام می‌شود»، اضافه کرده کودکان زباله‌گرد کارت‌های خاصی دارند؛ اگرچه همه‌ آنها مشمول این کارت نمی‌شوند؛ این کارت‌ها برگه‌هایی با مهر شهرداریند و هر ماه با پرداخت ۳۰۰هزار تومان شارژ می‌شوند و به این ترتیب افرادی مربوط به شهرداری و پیمانکارانش، این کودکان را کنترل می‌کنند تا افراد دیگری وارد کار نشوند.
الوندی، وزارت کار را مسئول پیگیری وضعیت کودکان زباله‌گرد دانسته و گفته از قوه قضاییه، رئیس دادگستری تهران، وزارت رفاه و شهرداری خواسته شده در مورد روند بازیافتی که در تهران انجام می‌شود، توضیح دهند.
به گفته دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک این مکان‌ها پنهانی نیستند و این استعمار به‌طور آشکار اتفاق می‌افتد و کودکان در شرایط بد زیستی زندگی و کار می‌کنند. بعضی از این کودکان در همان سوله‌ها شب را سر می‌کنند.
کودکان در محل‌های تفکیک زباله در وضعیت سختی زندگی می‌کنند. در این محل‌ها کودکان با انواع بیماری‌ها مواجه‌اند و مورد آزار و اذیت هم قرار می‌گیرند. از کودکان برای کارهای سخت و زیان‌آوری مانند جمع‌آوری زباله‌های تفکیک‌شده هم استفاده می‌شود. رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران وضعیت این کودکان را «بردگی» توصیف کرده است.