تعریف کار برای کودکان زیر ۱۵سال خلاف مقررات حقوق بشر است-کودکان کار سر چهارراه‌ها عمدتا ۵ تا ۱۵ سال سن دارند

۲۲ شهریور ۱۳۹۶

میدان :عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس در واکنش به گفته‌های وزیر رفاه درباره «تعریف مشاغل خدماتی برای خدمات پشت چراغ قرمز و چهارراه‌ها در قالب تعاونی» گفته تعریف مشاغل خدماتی برای کودکان کار خلاف مقررات نظام حقوق بشری و کنوانسیون‌هایی است که ایران به آنها ملحق شده است.

به گفته طیبه سیاوشی کودکان کار شامل دو گروه می‌شوند، برخی دارای هویت بوده و تابعیت ایرانی دارند و بر اساس قانون اساسی باید از آموزش رایگان و خدمات دولتی بهره‌مند شوند. گروه دیگر غیرایرانی‌اند که باید تعیین تکلیف شوند و باید از ورود آنها به کشور جلوگیری شود چون به کارگران ارزان در بازار کار تبدیل می‌شوند.
او با اشاره به اینکه کودکان کار سر چهارراه‌ها عمدتا ۵ تا ۱۵ سال سن دارند، اضافه کرده این کودکان در قالب تعاونی نمی‌توانند کار کنند زیرا با این کار از کودکانی که کار کردنشان ممنوع است، بهره‌کشی می‌شود اما جوانان متکدی را در قالب یک تعاونی می توان سر و سامان داد.
بر اساس آماری که سیاوشی ارائه کرده یک میلیون و ۵۰۰هزار کودک بدون هویت در ایران زندگی می‌کنند و این آمار روزانه افزایش پیدا می‌کند بدون آنکه راه‌حل اساسی برای آن اندیشیده شود.
بر اساس قانون اساسی دولت موظف است شرایط تحصیل و زندگی کودکان تا رسیدن به سن قانونی را مهیا کند این در حالی است که وزیر رفاه طرح تعریف مشاغل خدماتی برای کارهای پشت چراغ‌قرمز را ارائه کرده است. فقر و بیکاری در روستاها و شهرهای کوچک باعث مهاجرت به اطراف شهرهای بزرگ و واردشدن افراد به بازار کار سیاه شده است. بر اساس آمار رسمی ۱۱میلیون نفر حاشیه‌نشین در ایران زندگی می‌کنند.
لینک دکهٔ خبر: خانه ملت