خطر کوچ کودکان کار از خیابان‌ها به کارگاه‌های زیرزمینی

۲۸ شهریور ۱۳۹۶

یک کارشناس حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌گوید با طرح جمع‌آوری کودکان کار از سطح خیابان زمینه کوچ این کودکان به کارگاه‌های زیرزمینی فراهم می‌شود.
به گفته حسین مهاجر برخورد سلبی و قهری با آسیب‌های اجتماعی منسوخ شده و شکست خورده است.
او به مسئولان یادآوری کرده مگر شیوه جمع‌آوری معتادان و ترک اجباری آنها به نتیجه رسید که اینگونه نسخه‌های قهری دوباره اجرایی شده است؟

به اعتقاد مهاجر با جمع‌آوری کودکان کار از سطح خیابان‌ها و تحویل آنها به مراکز غربالگری بهزیستی و اخذ تعهد از والدین این کودکان این کودکان به کارگاه‌های غیرمجاز زیرزمینی منتقل می‌شوند که آسیب‌های بیشتری برای کودکان به دنبال دارد.
او همچنین گفته تا زمانی که این ریشه‌های مشکل برطرف نشود نمی‌توان مشکل کودکان کار را برطرف کرد و ورود به آسیب‌های اجتماعی با طرح‌های ضربتی و بگیر و ببندها تبعات جبران ناپذیری دارد. اگر برنامه‌ای برای توانمندسازی خانواده‌ها وجود نداشته باشد و کیفیت زندگی مردم در روستاها ارتقا نیابد همچنان خانواده‌های بی‌بضاعت به اطراف شهرها کوچ خواهند کرد.
از هفته گذشته طرح دستگیری کودکان کار به اجرا گذاشته شده است، طرحی که با وجود انتقادهای شدید فعالان حقوق کودک و حتی برخی مسئولان همچنان ادامه دارد و قرار است بعد از تهران به کلانشهرهای دیگر هم تعمیم داده شود.
لینک دکهٔ خبر: مهر