شهرداری اجازه ندارد به طرح جمع‌آوری کودکان کار کمک کند

۴ مهر ۱۳۹۶

یک عضو شورای شهر تهران خواستار قطع همکاری شهرداری با طرح ساماندهی و جمع‌آوری کودکان کار و خیابان از سطح شهر شده است.
الهام فخاری در جلسه علنی روز امروز (سه‌شنبه ۴مهر) با بیان اینکه شهرداری تهران در طرح جمع آوری کودکان کار و خیابان وسایل نقلیه را در اختیار دولت قرار داده، گفته بر اساس آیین‌نامه تقسیم کار شورای اجتماعی، شهرداری حق تصدی و همکاری با چنین طرح‌هایی را که توجهی به پیامدهای روانشناختی نکرده است، ندارد.

به گفته او این طرح بدون ملاحظات تخصصی و سیاستگذاری‌های حوزه کودکان اجرایی شده و همکاری با این طرح بدون اطلاع شورا درست نیست و درخواست داریم در صورت وجود چنین طرح‌هایی، شورا در جریان قرار گیرد و ضرورت دارد هرچه سریعتر قطع همکاری با این طرح انجام شود.
طرح دستگیری کودکان کار مدتی است با نام «جذب و ساماندهی» در سطح شهر تهران اجرا می‌‌شود. این طرح با مخالفت و انتقاد شدید فعالان حقوق کودکان و برخی اعضای شورای شهر مواجه شده است. سال‌ها است طرح‌های اینچنینی بدون توجه به ماهیت و علل به وجود آمدن کودکان کار به صورت ضربتی و با شیوه‌های گاه خشونت‌آمیز در شهرها اجرا می‌شود که تا به حال هیچ نتیجه ملموسی نداشته است. فقر، بیکاری والدین، حاشیه‌نشینی و محرومیت علل اصلی کار کودکان است که برای رفع هیچ‌کدام طرح و برنامه‌ ساختارمندی در کشور وجود ندارد.
لینک دکهٔ خبر: مهر