فرق نمازجمعه های دیروز و امروز

۲۲ مهر ۱۳۹۶

بقیه افراد همچون آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله هاشمی رفسنجانی که در تهران نمازجمعه اقامه می کردند امام جمعه موقت بودند. به هر حال ائمه جمعه آن زمان با موجودین اصلا قابل مقایسه نیستند. وقتی ائمه جمعه گذشته و حال تهران با هم قابل مقایسه نباشند، در استان ها نیز همین طور است. آیت الله قاضی طباطبایی وقتی در تبریز شهید شد، آیت الله مدنی امام جمعه تبریز شد که از نظر علمی مساوی آیت الله قاضی بود.
اما چرا جایگاه ائمه جمعه تنزل پیدا کرده است؟ چون بزرگانی که بودند حالا نیستند. بزرگانی که ما داشتیم همه سن‎شان بالا رفت و از عهده اقامه نمازجمعه دیگر بر نمی آمدند. خطبای نمازجمعه باید سرحال باشند و اطلاعات جدید را بیان کنند. اینکه توجه مردم به نمازجمعه کم شده، به خاطر آن است که می گویند «خطبای نماز جمعه حرف تکراری می زنند». وقتی آقای هاشمی نماز جمعه می خواند ما یادمان نرفته تقریبا جمعیت نمازجمعه های تهران دو برابر جمعیت نمازجمعه های دیگر خطیبان حتی آقای موسوی اردبیلی می شد. چون آقای هاشمی تحلیل های فوق العاده ای را از تریبون نمازجمعه مطرح می کرد و وقتی اعلام می شد امام جمعه این هفته تهران آقای هاشمی است خیلی ها می آمدند و حتی بلوار کشاورز پر می شد تا تحلیل آقای هاشمی را بشنوند.
از سوی دیگر شما مراجع تقلید را ببینید. مراجع عظام تقلید شخصیت های علمی و بزرگانی از نظام هستند، اما آیا آنها را می شود با امام مقایسه کرد؟ الان شاگردان امام و آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله گلپایگانی در قم مرجع تقلید هستند یعنی دیگر شخصیت های همطراز امام در قید حیات نبوده و مرجع تقلید نیستند به همین نسبت در آینده هم همینگونه خواهد بود. 10 سال دیگر می بینیم سطح مرجعیت چقدر تنزل پیدا می کند. اگر آیت الله وحید خراسانی، آیت الله مکارم، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله صافی و آیت الله نوری همدانی از دنیا بروند بعد شاگردان آنها می آیند. اما آیا همطراز با آیت الله وحید خراسانی می توانیم پیدا کنیم؟ الان بزرگان نسبت به آینده احساس نگرانی می کنند چون نداریم کسانی را که بخواهند جای آنها را پر کنند.
منبع: خبرآنلاین
                                                                               به کانال تلگرام "سایت هاشمی" بپیوندید

زبان
Persian (فارسی)

پاراگراف اول: حجت الاسلام محمد اشرفی اصفهانی- امروز سطح خطبه‎ها تنزل کرده است. همان طور که اشاره شد اولین امام جمعه تهران آیت الله طالقانی با آن سابقه مبارزاتی بود، بعد از فوت ایشان، آیت الله منتظری موقتاً امامت جمعه تهران را پذیرفت و گفت «تا پایان تدوین قانون اساسی این جایگاه را می پذیرد» که بعد از نهایی شدن تدوین قانون اساسی نیز با اجازه امام به قم رفت، البته قبل از رفتن ایشان حضرت آیت الله خامنه ای را به امام پیشنهاد دادند، امام پذیرفتند و با حکم رسمی بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای امام جمعه تهران شد. اولین جمعه ای که آیت الله خامنه ای نماز جمعه را در تهران اقامه کردند، آیت الله منتظری آمد و نماز جمعه را پشت سر ایشان خواند. حضرت آیت الله خامنه ای می گفتند «من از افتخاراتم این است که امام جمعه منصوب امام هستم».
ساختار نمایشی: افقی ویژه - به همراه رسانهمطلب مرتبط:  چرا هاشمی به نماز جمعه نمی آید؟"دعای شما در نمازجمعه اجابت شد""امام جمعه ی فراجناحی ام آرزوست"خطبه ۳۴ سال قبل که پاسخ امروز است!مواضع ائمه جمعه نباید بخشنامه ای باشدتصویر: دسته بندی: یاداشت میهماننام نویسنده: * حجت الاسلام محمد اشرفی اصفهانی