"شش تاثیر قرآنی بر زندگی هاشمی"

۲۲ مهر ۱۳۹۶

مبنایی برای فهم مبارزاتی هاشمی
حضرت امام در حوزه علمیه قم همیشه با آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظکُم بِوَحِدَةٍ أَن تَقُومُوا للَّهِ مَثْنى وَ فُرَدَى ثُمَّ تَتَفَکرُوا » درس های خود را آغاز می کردند در آن روزها بعضی‌ها به شوخی به امام می‌گفتند، مگر فقط همین یک آیه را بلد هستید؟!، گفت: امام هم با شوخ طبعی می‌فرمود اگر معنای همین آیه را بفهمید، خیلی چیزها را درک می‌کنید و بعدها که برنامه‌های مبارزاتی امام را برای خدا دیدم، متوجه شدم که با اخلاص وارد مبارزات شدند و با تفکر و محاسبه ادامه دادند من خودم 14 نکته مهم از همین آیه قرآنی برداشت کردم و فهمیدم اگر می‌خواهیم در این دنیا کار کنیم، به تفکر و تعقل نیاز داریم. 
تابلوی تسکین الهی برای هاشمی
در دوران شکنجه‌ شدنم در زندان و در یک شب سخت و در شرایطی که پایم شکسته بود، تنها تسکینم این آیه بود که «إنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّه». امروز هم هر جا که احساس دلتنگی کنم، همین آیه را می‌خوانم که تابلویی برای آرامش روحی من است.
آرزوی وحدت مسلمانان برای هاشمی
آرزوهای شخصی من همیشه وحدت جهان اسلام بود ولی آیه «وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ» و دستور قرآنی را می‌شنویم و عمل نمی‌کنیم و نتیجه این می‌شود که پیروان مذهب اسلامی همدیگر را می‌کشند و منابع جهان اسلام به هدر می رود.
واقعیتی قرآنی برای هاشمی
قرآن دو سه آیه دارد که من برای اولین بار از مرحوم راشد شنیدم - ایشان شب های جمعه سخنرانی داشت و به این آیات رسید و شجاع تر از همه ما که این احتمال را می دادیم در رادیو این بحث را مطرح کرد- او [راشد] به استناد وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْکِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَکَفَّرْنا عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ وَ لاَ َدْخَلْناهُمْ جَنّاتِ النَّعیمِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لاَ َکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ ...می گفت: همه ادیان ناجح [رستگار]هستند. اگر به دین خودشان عمل کنند اهل بهشت اند و این طور نیست که حتما باید مسلمان باشند . البته به این شرط که به دین شان عمل کنند. قدری که آدم باریک می شود بحث این است که اسلام هم در دین شان بوده چون آنجا برایشان روشن است که اسلام می آید و حاکم بر همه این ادیان است.من فکر می کنم یکی از مواردی که جای آن خیلی خالی است این است که آدم بتواند با ادیان دیگر همکاری کند. دنیا دارد کوچک می شود. مگر کسی به همین آسانی از عقیده اش – چه ارثی و چه علمی – دست برمی دارد؟ ما باید این واقعیت قرآن را اینجا نشان بدهیم.
به نظر من قرآن زمینه را خیلی باز گذاشته است. آیاتی که اواخر عمر پیامبر مثلا در سوره مائده نازل شده روابط ما با اهل کتاب را می گوید. این که شما می توانید از آنها زن بگیرید، می توانید غذایشان را بخوریدو...قبول این طور چیزها البته الان خیلی آسان نیست. وقتی به کشورهای خارجی مسافرت می کنیم چه محدودیت هایی برای خود درست کرده ایم. به خاطر احکامی که اکنون اینجا رایج است...
فتح واقعی جنگ از نگاه هاشمی
شما به سخنان امام درباره تحلیل های گوناگون پیرامون پایان جنگ و پذیرش قطعنامه 598 نگاه کنید.ببینید چقدر بعضی افراد شبیه خام اندیشان زمان پیامبر خدا(ص) در زمان پذیرش صلح حدیبیه سخن می گویند.چون از مصلحت تعبیر هوشمندانه و تاریخی جام زهر امام چیزی درک نمی کردند از درک پیروزی ناشی از آن هم عاجزماندند. من در سال 67 گفتم که این سوره فتح بعد از پیروزی بر مشرکان و گرفتن مکه و فتح مکه نازل نشده ؛ بلکه برای صلح حدیبیه نازل شده است پس از صلح حدیبیه خیلی از کسانی که در آنجا حاضر بودند گریه می کردند و می گفتند که در مقابل مشرکین کوتاه آمدیم و ضعیف شدیم این موضع تا آنجا بود که پیامبر خدا (ص) وقتی می خواستند صلح نامه بنویسند ، بعضی کلمات خودشان را به خواست آنها عوض می کردند.ولی همان موقع سوره فتح می آید وخداوند آیه "انّا فتحا لک فتحا مبینا " را برای صلح پیامبر(ص) نازل کردند من هم حقیقتا فتح واقعی جنگ را در پذیرش قطعنامه دیدم .کسانی که این تصمیم تاریخی امام را زیر سوال می برند مصداق همان کسانی هستند که در حدیبیه به پیامبر(ص) گفتند ما را با با پذیرش صلح سرافکنده کردی ولی خداوند با نزول سوره فتح پاسخ آنها را داد.
پاسخ قرآنی برای پیروزی هاشمی
بعد از انتخابات سال 1394 یکی از علمای قم بعد از آنکه نام آیت الله هاشمی را در صدر لیست رای آوردگان مجلس خبرگان رهبری دید، با ارسال یک پیامک از حجت الاسلام مسیح مهاجری خواست این دو آیه قرآنی را برای آیت الله هاشمی بخواند و پاسخ ایشان را برایش بازگو کند: «سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار» (سوره رعد آیه 34) و «واصبر وما صبرک الابالله و لاتحزن علیهم ولاتک فی ضیق ممایمکرون» (سوره نحل آیه 127)،  آیت الله هاشمی بعد از مشاهده این آیات گفت در پاسخ ایشان بگویید: «ان‌الله یدافع عن الذین آمنوا...» (سوره حج آیه 38).
                                                                                                      به کانال تلگرام "سایت هاشمی" بپیوندید

زبان
Persian (فارسی)

پاراگراف اول: hashemirafsanjani.ir -  پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی (ره) شش تاثیر قرآنی را بر زندگی و تفکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر کرد.
ساختار نمایشی: افقی ویژه - به همراه رسانهمطلب مرتبط: "اسلام با رحمانیت، جهانی می شود"ناگفته هایی از بایکوت قرآنی آیت الله"آیه ای که هاشمی زیر شکنجه می خواند"دیپلماسی اسلامی رجز خوانی جاهلانه نیستچه سودی از جنگ سرد با عربستان بردیم؟تصویر: دسته بندی: خبر