زندانیان مجرم هم معتقدند بهتر از حدمعمولِ افراد در جامعه هستند

۱۶ آذر ۱۳۹۶


بررسی های مختلف نشان داده است اکثر افراد جامعه فکر می‌کنند از بقیه آدم‌ها بهتر و تواناتر هستند. رانندگی مثال عمومی خوبی در این زمینه است: « همه رانندگان فکر می‌کنند بهتر از حدمعمول، رانندگی می‌کنند» حتی خیلی از رانندگان معتقدند که تسلط  رانندگی شان خارق العاده است.
عین همین ادعا در هزاران نوع رفتار و عمل عادی دیگر نیز مشاهده شده است که روانشناسان از آن به عنوان خصوصیت « بهتر از حد معمول» یاد می کنند.
محققین دانشگاهی در انگلیس به سرپرستی Constantine Sedikides  توانستند ۸۵ زندانی مجرم که در حال گذراندن حکم شان هستد را مورد بررسی قرار دهند و مستقیما از آنها بپرسند که خود را در اجتماع به شکل قضاوت می کنند.
اکثر زندانیان مورد نظر که بین ۱۸ تا ۳۴ ساله بودند و جرائم مربوط به خشونت و دستبرد به بانک داشته اند در یک همه پرسی که به صورت ناشناس صورت گرفته است، اعلام کردند افرادی قابل اعتمادتر و صادق تر از« حد معمول جامعه» هستند.
محققین به بررسی های قبلی در این زمینه اشاره کرده اند که حکایت از اعتماد بیش از حد به توانایی شخصی است. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد آنهایی که در امتحانات نمره کمتر می گیرند همان کسانی هستند که فکر می کنند « بهتر از حد معمول» آماده امتحان هستند.
به نظر می رسد بشر در کنار انواع تعصباتی که دارد از این ضعف اساسی هم برخوردار است که قدرت تشخیص صحیح در باره توانایی هایش ندارد و معمولا به قابلیت خودش بیشتر از حد لازم، بها می دهد. برای مثال افرادی که چندین بار طلاق گرفته اند نیز خود را در روابط زناشویی، هوشمند تر از بقیه می دانند.
بر اساس این تعصب که در ذهن بشر وجود دارد افرادی که سیگار می کشند، ورزش نمی کنند و غذای سالم نمی خورند هم فکر می کنند وضع سلامت شان از بقیه بهتر است.
این تعصب جالب، گسترده و البته خودفریبانه « من از حد متوسط آدمها بهتر هستم» محققین را به این فکر انداخته است که کار تصحیح و تغییر مثبت آدمها سخت تر از حدی است که امیدوار بودند.
 
 
Jailed criminals think they are kinder, more trustworthy and honest than the average member of the public
Sedikides C, Meek R, Alicke MD, and Taylor S (2014). Behind bars but above the bar: Prisoners consider themselves more prosocial than non-prisoners. The British journal of social psychology / the British Psychological Society PMID: 24359153 Why we’re better at predicting other people’s behaviour than our own.
Post written by Christian Jarrett (@psych_writer) for the BPS Research Digest.