دنیا و مردمش سطحی نشدند. سطحی‌ها به سطح آمده‌اند و این باشکوه است

۱۶ آذر ۱۳۹۶

یک نظریه کلی وجود دارد که مدام از سطحی شدن اوضاع و رقیق شدن شعور فرهنگی و کم کتابخوانی شهروندان ایران و حتی جهان می گویند. آنها طرفداران صدها میلیونی ستارگان جذاب را مسخره می کنند و به توجه غلو شده مردان و زنان خوشگل و خوش اندام در شبکه های اجتماعی و طرفداران شان می‌خندند. حتی به موج عظیم کپی و تکرار « جملات قصار» که توسط صدها میلیون شهروند که در اینترنت بازنشر می شود طعنه می زنند.

می شود گسترش فرصت ابراز نظر آدم های عادی را به جای آنکه به سقوط فرهنگی بشر نسبت داد برعکس به امکان ابراز وجودِ بخش اعظم مردم جهان تعریف کرد که هزاران سال فرصت ابراز سلیقه نداشتند. این روزها هر انسان می تواند چندین دفترچه خاطرات مجانی جهانی آماده در فیسبوک و اینستا و توئیتر و … داشته باشد و با ولع جالبی سعی می کند بگوید من هم هستم. من هم سلیقه دارم و…
این یک انقلاب بنیانی برای عزت و حرمت انسان است چون اکثریت انسان تا همین 20 سال پیش حق ابراز وجود قابل دسترس به دیگران را نداشت. طبیعتا فرهنگ و تربیت و توقعش را هم نداشت.
اکثریت بشر قبلا در سکوت کامل و حاشیه و پنهان بودند. اینها که امروز سطحی خطاب می شوند و بعضی ها را نگران می کنند ای وای دنیا از عمق شعورش کاسته شده است در حقیقت هیچ حقی قبلا نداشتند.
دنیا و مردمش سطحی نشدند. سطحی ها به سطح آمده اند. برای تمدن بشری این یک اتفاق بی نظیر است که در هر سطحی، ابراز وجود ممکن شده است. بی شک مثل هر حرکت جدید قدم های اولیه کژ و مژ می شود ولی بعد از مدتی قدم های لرزان ابراز وجود و سلیقه فرهنگی یاد می گیرند مثل بقیه به سطح شعورشان افزوده شود.
هزاران سال سیاره ما فقط از عمق ناب چند درصد محدود بشرِ خاص و نخبه برخوردار بود و حالا  نوبت به همگان رسیده است. شکی نیست که بخش عمده نابغه ها و انسان های عمیق و حساس، اصلا شرایطی برای  شکوفایی شان نداشتند مگر آنکه از طبقه اشراف و متمول بوده باشند. هنوز البته شیوه اقتصاد و زندگی تحت کنترل خواص است ولی اینترنت انقلاب دمکراتیکش شروع شده است و دیر یا زود، همه بشر فرصت کمابیش برابر خواهد داشت.
 
Image source
imarklab