بناهای تاریخی محله بهارستان

۴ دى ۱۳۹۶

عکس: کیمیا نیکمیدان و محله بهارستان از قدیمی‌ترین محله‌های تهران به شمار می‌آید. در این محل باغ نگارستان قرار داشت و به دستور فتحعلی شاه قاجار کاخ تابستانی به همین نام در آنجا بنا شده بود.
میدان بهارستان تا اواخر دوره سلطنت پهلوی اول میدان نگارستان نامیده می‌شد. میدان بهارستان محل رخدادهای مهم در تاریخ معاصر ایران بوده‌ است.

تقاطع خیابان قاعدی(خیابان هدایت سابق) و خیابان نادری که به خیابان سعدی منتهی می‌شود.

آزمایشگاه «کخ» نبش خیابان صفی علیشاه در خیابان انقلاب قرار دارد.

باغ سپهسالار نام یکی از باغ‌های قدیم تهران در زمان قاجاریه بوده است در حال حاضر خیابان باغ‌سپهسالار (خیابان صف) از آن باقی مانده‌است.

خیابان ملت یا چراغ برق سابق در ضلع جنوب غربی میدان بهارستان واقع شده است. ایستگاه متروی ملت در این خیابان قرار دارد.

مغازه‌های متعددی در دل بافت قدیمی محله جای گرفته‌اند.

چهارراه مخبرالدوله تقاطع خیابان جمهوری با خیابان سعدی که ایستگاه متروی سعدی در آن واقع شده و مرکز فروش لباس است.

منزل آیت‌الله طالقانی سال ۱۳۷۱ به شهرداری منطقه ۱۲ فروخته شد و در سال ۱۳۷۴ به کتابخانه عمومی تبدیل شد.

.هنرستان کمال‌الملک در خیابان صفی‌علی‌شاه قرار دارد. این مدرسه در سال ۱۲۷۸ به پیشنهاد کمال‌الملک ساخته شد.

آذر ماه سال ۱۳۷۵، مجسمه‌ای برنزی از سیدحسن مدرّس ، به ارتفاع سه متر، کار ملک دادار گروسیان و نادر قشقایی ، در وسط میدان نصب شد.

توپی که به صورت نمادین در ضلع جنوب غربی میدان نصب شده است. کتیبه ای با ۴۰۰۰ کلمه که به تاریخچه به توپ بسته شدن مجلس توسط لیاخوف روسی اشاره می‌کند در کنار این توپ قرار دارد.

ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ضلع شمال غربی میدان بهارستان واقع است.

ضلع شمال غربی میدان بهارستان مرکز فروش ساز در تهران است.

خانه تاریخی ظهیرالاسلام منسوب به «سید زین العابدین امام جمعه» است. تاریخ ساخت خانه ظهیرالاسلام به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد. این خانه نمونه‌ای نادر از تلفیق معماری ایرانی و اروپایی به شمار می‌رود.

عمارت مسعودیه ساختمانی تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در میدان بهارستان قرار دارد. باغ عمارت مسعودیه با دستور مسعود میرزا حاکم اصفهان، ملقب به ظل‌السلطان فرزند ناصرالدین شاه ساخته شده است.

سینما حافظ در سال ۱۳۳۷ با ظرفیت ۴۴۰ نفر و در دو سالن افتتاح شده بود. سینما حافظ در خیابان جمهوری، روبروی باغ سپه سالار قرار دارد.

سینما اروپا در سال ۱۳۴۷ با نمایش فیلم جاده زرین سمرقند افتتاح شد. این سینما که دارای ۱۴۰۰ صندلی، سه بالکن و دو دستگاه نمایش ۷۰ میلیمتری بود اسفند ماه ۱۳۹۰ طعمه حریق و پس از آن تعطیل شد.