احمدی‌نژاد: رهبری می‌گوید فکر نکن؟ فکرت را تعطیل کن؟

۷ دى ۱۳۹۶

محمود احمدی‌نژاد یک روز بعد از سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی که بدون نام بردن از او به رئیس سابق جمهوری اسلامی هشدار داده بود که با انتقاداتش کارگزار دشمن نشود به بوشهر سفر کرد. در این سفر احمدی‌نژاد در پاسخ به انتقادات یکی از ولایتمداران بوشهری، به اعتراض و به نصیحت می‌گوید: آیا رهبری به شما می‌گوید فکر نکن، فکرت را تعطیل کن؟ یعنی اگر رهبری یک موقع نظری داشت و شما نظر دیگری داشتی باید بمیری؟ بحث بر سر این است: کدام «بنده» پاسخگوی دودستگی‌هاست؟
پنجشنبه ۷ دی: محمود احمدی‌نژاد در بوشهر
حق با رهبری هست یا نه؟
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۶ دی، در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بدون آنکه از محمود احمدی‌نژاد نامی در میان بیاورد، افرادی را متهم کرد که «کار دشمن را در داخل انجام می‌دهند» و گفت «کسانی که همه امکانات کشور دستشان هست یا بوده حق ندارند نقش اپوزیسیون بازی کنند.» در سخنرانی رهبر به مناسبت «روز بصیرت» ظاهراً یک گروه مورد حمله قرار گرفتند. پیروان خامنه‌ای می‌توانند بگویند منظورش هم محمد خاتمی‌ست و هم احمدی‌نژاد و هم هر کس دیگری که ولایت‌محور نباشد.
یک روز بعد از این سخنرانی محمود احمدی‌نژاد به بوشهر سفر کرد. در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، بگومگویی بین رئیس سابق جمهوری اسلامی و یکی از ولایتمداران درمی‌گیرد. شخص ولایتمدار او را متهم می‌کند که با ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری ایران بر خلاف توصیه علی خامنه‌ای، ایجاد دودستگی کرده است.
احمدی‌نژاد که آشکار عصبانی‌ست به شخص ولایتمدار توصیه می‌کند که اول فکر کند بعد حرف بزند. او می‌‌گوید:
«آیا رهبری به شما می‌گوید که فکر نکن… فکرت را تعطیل کن؟»
ولایتمدار:
«نه. می‌‌گوید بصیرت داشته باش.»
احمدی‌نژاد:
«احسنت. باید حق را کشف کرد.»
ولایتمدار:
«حق با رهبری هست یا نه؟»
احمدی‌نژاد:
 «یعنی چه … کجا؟ اگر رهبری یک موقع یک نظری داشت و شما نظر دیگری داشتی باید بمیری؟ باید نظرت را بگویی.»

کدام «بنده» پاسخگوست؟
اختلافات بین محمود احمدی‌نژاد و یارانش و صادق لاریجانی و دستگاه قوه قضائیه‌اش در روزهای اخیر بالا گرفته است. رئیس سابق جمهوری اسلامی از صادق لاریجانی خواسته بود استعفا دهد و گفته بود که فریاد مردم از ظلم قوه قضائیه به آسمان است. علی خامنه‌ای در سخنانی که روز گذشته ایراد کرد در پاسخ گفت:
«بنده‌ای که امکانات در اختیارم است نمی‌توانم مدعی باشم، باید پاسخگو باشم که چه کردم با این امکانات. به جای اینکه پاسخگویی کنم، نقش مدعی را علیه این و آن بازی کنم. این‌ها تقوا ندارند. آن کسانی که کار دشمن را در داخل انجام می‌دهند تقوا ندارند. این‌ها دینشان سیاسی است؛ به‌جای آنکه سیاستشان دینی باشد، دینشان سیاسی‌کاری است.»
ولی فقیه، بنابر تعریف آن در نظام ولایی ولایت مطلقه دارد. ولایت مطلقه اما مترادف با مسئولیت مطلقه نیست. به همین جهت به کارگیری تعبیر «بنده» در این بخش از سخنرانی خامنه‌ای طبعاً خود او به عنوان یک مقام پاسخگو نیست. منظور از این «بنده» در آغاز این سخن، بندگانی چون احمدی‌نژاد و کسانی دیگری است که «امکانات در اختیارشان هست» و دیگر بنابر این نهی رهبر نباید مدعی کسی باشند. منظور از این «بنده» می‌تواند روحانی باشد، که می‌بایست حساب کار خود را بکند و «مدعی» صادق لاریجانی و قوه قضاییه او نشود.
صادق لاریجانی بلافاصله اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی پاسخ قاطعی به انتقادات احمدی‌نژاد از شخص او و انتقاداتش نسبت به عملکرد قوه قضائیه داده است. علی اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد اما سخنان رهبر جمهوری اسلامی را به حسن روحانی برگرداند:
« پرواضح است که مخاطب این سخنان رهبری کسانی هستند که امروز در دولت آقای روحانی، امکانات مدیریتی را در اختیار دارند و همین ها در دولت اصلاحات و سازندگی نیز باز امکانات مدیریتی کشور را در اختیار داشتند اما با این وجود به بیان سخنانی از موضع مخالفت با نظام و انقلاب می پردازند. تصریح رهبری در اینجا کاملا مشخص است و مرتبط کردن آن به دکتر احمدی نژاد مستظهر به هیچ منطق صحیحی نیست.»
بیشتر بخوانید:

حمله خامنه‌ای به احمدی‌نژاد به مناسبت سالگرد ۹ دی، روز تظاهرات دولتی در حمایت از او و علیه جنبش سبز