یونیسف: کودکان به‌طور فزاینده‌ای قربانی جنگ می‌شوند

۷ دى ۱۳۹۶

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) وضعیت کودکان در مناطق جنگی را فاجعه‌بار خواند و گفت در این مناطق از کودکان به‌عنوان سپر انسانی و سرباز جنگی استفاده می‌کنند.
عکس از آرشیو
مانوئل فونتن، مدیر یونیسف در برنامه‌های کمک‌های اضطراری، پنج‌شنبه ۲۸ دسامبر / ۷ دی گفت در کنار سوء تغذیه و ترس و وحشت شدید کودکان در مناطق جنگی، آن‌ها به‌طور فزاینده‌ای در درگیری‌ها تبدیل به هدف می‌شود و گروه‌های متخاصم آشکارا قوانین بین‌المللی را که در پی حمایت از آسیب‌پذیرترین افرادند، نادیده می‌گیرند.
به‌گفته یونیسف، از کودکان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌شود، در نبردها کودکان را شرکت می‌دهند و کودکان کشته و زخمی می‌شوند.
تجاوز، ازدواج اجباری، آدم‌ربایی و بردگی کودکان در جنگ‌ها و درگیری‌های عراق، سوریه، یمن، نیجریه، سودان جنوبی و میانمار تاکتیک محسوب می‌شود. میلیون‌ها کودک نیز به‌طور غیرمستقیم بهای گزافی پرداخت می‌کنند.
مانوئل فونتن می‌گوید کودکان همچنین در خانه، مدارس و محل‌های بازی مورد حمله و خشونت‌های شدید قرار می‌گیرند. این خشونت‌ها سال‌ها ادامه دارند و «ما نباید بی‌توجه باشیم، چنین بی‌رحمی‌ای نباید به امر عادی جدیدی تبدیل شود.»
براساس اطلاعات یونیسف، تنها در افغانستان در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۷ حدود ۷۰۰ کودک جان خود را از دست داده‌اند. در نیجریه و کامرون گروه بوکو حرام از دست‌کم ۱۳۵ کودک به‌عنوان عامل عملیات انتحاری استفاده کرده است.
در جنگ‌های عراق و سوریه از کودکان به‌عنوان سپر انسانی استفاده شده و در یمن، در مدت ۱۰۰۰ روز جنگ دست‌کم ۵ هزار کودک کشته و یا مجروح شده‌اند. در این کشور بیش از ۱۱ میلیون کودک نیازمند کمک‌های انسانی‌اند.
بیشتر بخوانید:

یونیسف: ۳۰۰ میلیون کودک در جهان قربانی خشونت هستند