شورای شهر تهران «طرح دوفوریتی انتخاب یک مکان برای اعتراضات عمومی» را تصویب کرد

۱۷ دى ۱۳۹۶

همزمان با جلسه غیرعلنی مجلس درباره تجمع های اخیر در ایران، شورای شهر تهران «طرح دوفوریتی انتخاب یک مکان برای اعتراضات عمومی» را تصویب کرد.

به گزارش وب‌سایت شورا آنلاین، شورای شهر تهران روز یکشنبه با ۱۰ رای موافق و پنج رای مخالف، طرح دوفوریتی انتخاب یک مکان برای اعتراضات عمومی را تصویب کرد.

احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، ضمن موافقت با این طرح اعلام کرد که شهرداری تهران باید با مشارکت «دستگاه‌های ذیربط»، اقدام به تعیین یک مکان برای برگزاری تجمع‌ها کند. اما نگفت که کدام دستگاه‌ها باید مشارکت داشته باشند.

محمود میر لوحی، دیگر عضو شورای شهرتهران، نیز گفت که با شرط‌های تعیین شده در قوانین مربوط به تجمعات «حتی یک تجمع قانونی، شدنی نیست». وی اضافه کرد: «مخالفان دولت میگویند که نقدها همه اقتصادی هستند. پس باید پرسید که اگر این طور است، چرا مواجهه شما با اعتراضات، امنیتی است؟».

اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «تشکیل اجتماعات و راه‌پیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است». با این حال، شرایط پیچیده‌ای در قوانین ایران برای صدور مجوز تجمع یا راهپیمایی پیش‌بینی شده و وزارت کشور در سال‌های گذشته تنها با تقاضاهای معدودی در این‌باره موافقت کرده‌است.