نگرانی ژاپن و چین از وقوع یک فاجعه زیست‌محیطی در محل غرق شدن نفتکش ایرانی

۲۵ دى ۱۳۹۶

مقامات ژاپنی اعلام کرده‌اند که در محلی که نفت‌کش سانچی غرق شده دریا مشتعل است و همچنان دود غلیظی بر فراز دریای شرق چین مشاهده می‌شود. احتمال می‌رود این حادثه به یکی از بدترین فجایع زیست‌محیطی در ده سال اخیر بدل شود. دریای چین به تنوع انواع ماهی‌ها و نهنگ‌ها شهرت دارد.
در محلی که نفتکش ایرانی غرق شد همچنان دریا مشتعل است
نفتکش سانچی به مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران شامگاه، ۶ ژانویه / ۱۶ دی، در حدود ۱۶۰ مایل دریایی ساحل چین در نزدیکی شانگهای با کشتی باری چینی سی‌اف کریستال تصادف کرد. ۲۱ خدمه کشتی باربری چینی نجات یافتند اما ۳۲ خدمه نفتکش، شامل ۲۹ ایرانی و دو بنگلادشی مفقود شدند که پیکر یکی از آن‌ها دوشنبه گذشته در نزدیکی نفتکش پیدا شد و پیکر دو تن دیگر نیز شنبه بر عرشه کشتی در طی یک عملیات امداد و نجات بیرون کشیده شد. جعبه سیاه نفتکش سانچی نیز شنبه گذشته یافت شده است. هیأت وزیران دولت روحانی دوشنبه ۲۵ دی را عزای عمومی اعلام کرده.
مقامات ژاپنی آخرین بار روز گذشته در ۳۱۵ کیلومتری جزیره امامی‌اوشیما نفت‌کش سانچی را روی آب مشاهده کرده بودند.
نفتکش سانچی ۱۳۶ هزار تن – تقریباً معادل یک میلیون بشکه نفت از نوع تقطیر شده با قدرت اشتعال بالا حمل می‌کرد. مقامات محیط‌زیست جمهوری خلق چین شامگاه گذشته اعلام کردند به دلیل آنکه در اثر انفجارهای پیاپی بدنه نفت‌کش از بین رفته، مقدار زیادی نفت در محل حادثه مشتعل شده است.
حادثه نفتکش سانچی بزرگ‌ترین سانحه‌ای است که از سال ۱۹۹۱ در جهان اتفاق می‌افتد. در سال ۹۱ یک نفت‌کش که حامل ۲۶۰ هزار تن نفت خام بود در نزدیکی آنگولا دچار حادثه شد و سواحل این کشور را آلوده کرد.
رسول کوهپیایه، یک وکیل دادگستری صبح دوشنبه ۲۵ دی به خبرگزاری ایسنا گفته است:
«طبق قوانین بین‌المللی مسئولیت هرگونه کوتاهی و سهل‌انگاری در این خصوص بر عهده دولت چین است و در این رابطه لازم است مراجع ذی‌صلاح حقوقی و دیپلماتیک کشور با جدیت موضوع را پیگیری کرده و از حقوق کشته‌شدگان این فاجعه و بازماندگان آنها و مردم ایران که امروز یک حق ملی است به نحو شایسته دفاع و صیانت کنند تا حداقل مرهمی هر چند ناچیز بر مصیبت سنگین وارده باشد و از تکرار این حوادث تلخ و جانکاه در آینده جلوگیری شود.»
در این میان اما کارشناسان بیش از همه نگران پبامدهای زیست‌محیطی سانحه سانچی هستند. این نگرانی وجود دارد که در اثر غرق شدن نفتکش ایرانی، سوخت نفتکش اکوسیستم دریای چین را که به خاطر تنوع گونه‌های ماهی‌ها و نهنگ‌هایش در جهان شناخته شده است آلوده کند. سوخت نفتکش برای محیط زیست از نفت خامی که حمل می‌کرد پیامدهای زیانبارتری دارد.
هم‌اکنون ابری از بخارات مسموم در محل حادثه مشاهده می‌شود. یک کارشناس مسائل زیست‌محیطی به خبرگزاری رویترز گفته است:
«مثل هر حادثه زیست‌محیطی دیگر “زمان” عامل تعیین‌کننده‌ای‌ست. به ویژه در سانحه غرق شدن سانچی که حامل نفت تقطیر شده بوده که سمی است و مواد سمی آن هم زود تبخیر و در فضا منتشر می‌شوند.»
محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و علی شمخانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی و فرمانده اسبق نیروی دریایی نیز صبح دوشنبه به بازماندگان ملوانان کشته شده در سانحه سانچی تسلیت گفتند.
روز گذشته هیأت وزیران روز دوشنبه ۲۵ دی را عزای عمومی اعلام کرد.
بیشتر بخوانید:

سانچی غرق شد