لاوروف: برجام را حفظ می‌کنیم

۲۵ دى ۱۳۹۶

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه در سال ۲۰۱۸ تلاش می‌کند توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را حفظ کند. سرگئی لاوروف با اشاره به بیانیه کاخ سفید درباره برجام گفت این بیانیه نه کمکی به ثبات در جهان می‌کند و نه چشم‌انداز روشنی از آینده را به وجود می‌آورد.
۱۰ ژانویه/ ۲۰ دی: محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف بعد از گفت‌وگو درباره برجام در مسکو
رئیس جمهور آمریکا برخلاف میل باطنی‌اش جمعه ۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی برای آخرین بار تمدید تعلیق تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را تصویب کرد. برنامه دونالد ترامپ این است که در ۱۲۰ روز آینده با همکاری شرکای آمریکا در اتحادیه اروپا درباره مکمل برجام به توافق برسد. کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که قصد دارد با افزودن مکمل‌هایی به برجام، برنامه موشکی ایران را محدود کند. در این بیانیه کاخ سفید خواهان دسترسی بازرسان بین‌المللی به تأسیسات نظامی ایران شده است. علاوه بر این ترامپ اعلام آمادگی کرده که چنانچه محدودیت زمانی برای تعداد سانتیرفوژهای تأسیسات هسته‌ای ایران لغو شود، به برجام پایبند می‌ماند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف دوشنبه ۱۵ ژانویه/ ۲۵ دی در یک نشست خبری درباره رئوس سیاست خارجی روسیه، اعلام کرد که حفظ برجام یکی از اولویت‌های روسیه است.
لاوروف با اشاره به بیانیه اخیر کاخ سفید گفت:
«تلاش‌های آمریکا برای ایجاد مزاحمت در اجرای برجام نه تنها امیدبخش نیست، بلکه به ثبات در جهان هم کمکی نمی‌‌کند. ما تلاش خواهیم کرد توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنیم.»
بر اساس برجام بعد از ۱۰ سال که محدودیت‌هایی نسبت به تعداد سانتریفوژها در تأسیسات هسته‌ای اعمال می‌شود، دیگر مانعی برای توسعه برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. دولت آمریکا و اسرائیل با این بخش از توافق هسته‌ای مخالف‌اند. علاوه بر این «بند تی» هم یکی از نگرانی‌های آمریکاست. اصلاح این بند دسترسی آمریکا به تأسیسات نظامی ایران را فراهم می‌آورد.
شنبه ۱۳ ژانویه / ۲۳ دی‌ کاخ الیزه اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در یک تماس تلفنی درباره برجام با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند. نتانیاهو از مکرون خواسته بود توافق هسته‌ای با ایران را «تصحیح» کند. او گفته بود که هشدارهای رئیس جمهور آمریکا را باید جدی گرفت و هر کس که مایل است برجام را حفظ کند، می‌بایست ابتدا قدم «عاقلانه»‌ای هم برای تصحیح آن بردارد.
سرگئی لاورف در نشست خبری دوشنبه ۱۵ ژانویه/ ۲۵ دی خود در تشریح رئوس سیاست خارجی روسیه در سال ۲۰۱۸ به بحران فلسطین و اسرائیل هم اشاره کرد:
«مشکلات در خاورمیانه تا وقتی که بحران فلسطین از میان برداشته نشود، باقی خواهد ماند.»
لاوروف از سال ۲۰۱۷ به عنوان یک سال دشوار یاد کرد که تحت تأثیر برجام، بحران شبه‌جزیره کره و جنگ افغانستان قرار داشت.
زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان پنجشنبه هفته گذشته در اجلاس چندجانبه‌ای که برای حمایت از برجام و به ابتکار اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد، اعلام کرد که نگرانی‌های ایالات متحده آمریکا ار نفوذ ایران در خاورمیانه را درک می‌کند، اما در همان حال توافق هسته‌ای با ایران نیز می‌بایست حفظ شود. پیش از برگزاری اجلاس بروکسل، محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف در مسکو با یکدیگر دیدار و گفت‌و گو کرده بودند. علاوه بر اتحادیه اروپا، چین هم خواهان حفظ برحام است.
بیشتر بخوانید:

گفتگوی مکرون و نتانیاهو بر سر برجام