یک خودکشی دیگر در زندان

۲۲ بهمن ۱۳۹۶

بازهم یک مرگ مشکوک دیگر در زندان رقم خود. این بار نوبت به یک استاد دانشگاه رسید که گفته شود در زندان خودکشی کرده است.

هنوز اخبار مربوط به خودکشی زندانیان اعتراضات دی ماه ۹۶ داغ است و نمایندگان مجلس در حال کنکاش در این خصوص که خبر از خودکشی یک استاد دانشگاه در داخل زندان به گوش‌ می‌رسد.

کاووس سیدامامی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه امام صادق (ع)، کنشگر فعال انجمن جامعه‌شناسی ایران و عضو کمیته روابط بین‌الملل که ۵ بهمن ماه بازداشت شده بود، گفته می شود که در زندان اوین خودکشی کرده است.

رامین سید امامی، فرزند دکتر کاووس سید امامی، که با نام «کینگ رام»، فعالیت هنری و خوانندگی میکند، روز شنبه ۲۱ بهمن در یک پیام توئیتری خبر داد مقامات دادسرای تهران، روز جمعه گذشته به مادرش، مریم ممبینی خبر داده اند دکتر کاووس سید امامی در زندان "خودکشی" کرده است.

امین سید امامی(کینگ رام)، در پیام توئیتری خود نوشته است:"خبر مرگ پدرم، کاووس سید امامی، برایم باور کردنی نیست. کاووس در ۴ بهمن دستگیر شد و ناگهان از دادسرا مادرم مریم ممبینی را روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ احضار می‌کنند و خبر مرگ همسرش را به او می‌دهند. می‌گویند خودکشی کرده... هنوز باور نمیکنم، نمیکنیم.»

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتی که در این‌باره منتشر کرده، نوشته است "علت را از مسئولان ذیربط جویا شدم؛ بعضی پاسخ نمی‌دهند بعضی هم گفتند پیگیری کردیم اطلاعی بدست نیاوردیم!"

مژگان جمشیدی روزنامه نگار با سابقه محیط زیست نیز در باره بازداشت چندتن از فعالان محیط زیست، نوشت: "اینها چند تن از باشرفترین؛ دلسوزترین، پاکدست ترین و حرفه‌ای ترین کارشناسان حیات وحش این مملکت هستند نه جاسوس؛ در بیابانی که طاهر قدیریان سال گذشته ۲۸۴روز سال را در آن گذراند جز مدفوع خشکیده (سرگین) یوز و پلنگ چه کثافت طبقه بندی شده دیگری می‌توانست باشد؟!"

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی نیز در توئیتی خواستار شفاف‌سازی مسئولان درخصوص مرگ این استاد دانشگاه شده است.

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور نیز در واکنش به در گذشت کاووس سید امامی در زندان نوشت: "نه جامعه شناسان دین خودکشی می کنند نه حامیان حیات وحش."

مصطفی تاجزاده فعال سیاسی نیز با اشاره به مرگ زیبا کاظمی در زندان نوشت: "پس ازمرگ مشکوک خانم زیباکاظمی در زندان، سعید مرتضوی کوشید موضوع را عادی جلوه دهد. آقای خاتمی زیر بار نرفت و دستور داد وزرای مسئول با تشکیل کمیته‌ای به مساله رسیدگی و نتیجه را به ملت گزارش دهند. آقای روحانی نیز باید همین کار را بکند، تا واقعیت فوت دکتر سیدامامی برای مردم روشن شود."

علی شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز در این باره نوشت: "خبر درگذشت دکترکاووس سیدامامى استاد برجسته دانشگاه امام صادق(ع) و فعال محیط زیست در زندان موجى از سوال و نگرانى در فضاى عمومى ایجاد کرده است.اطلاع رسانى ناقص و مبهم دادستان تهران مزیدبرعلت شد. در این مملکت چه خبره؟ چرا دستگاه قضایى به موقع و شفاف اطلاع رسانى نمى کنه؟ سخنگو کجاست؟"

آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز نوشت: "خبر فوت دکتر کاووس سیدامامی استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه امام صادق از اساتید نام آشنا و‌معتبر این دانشگاه در زندان هم باعث تاسف و‌تاثر شد و هم موجی از نگرانی‌ها را دامن می زند. امیدوارم مسئولان توضیح روشنی در این ارتباط داشته باشند."

واکنش‌ها به فوت این استاد دانشگاه در توییتر محدود نماند و انجمن جامعه شناسی نیز پیام تسلیتی به مناسبت فوت این استاد دانشگاه در زندان صادر کرد. در بخشی از پیام تسلیت انجمن جامعه‌شناسی آمده است: "شادروان سیدامامی از کنشگران فعال انجمن جامعه شناسی ایران، عضو کمیته روابط بین الملل و گروه جامعه شناسی دین بود و به شهادت همه کسانی که با این بزرگمرد سروکار داشته اند، علاوه بر دانش عمیق، اخلاقی نیکو و آرامشی مثال زدنی داشت. به همین دلیل، اخبار منتشرشده درباره وی در باور نمی گنجد و انتظار می رود مسئولان امر درباره این ضایعه دردناک پاسخگو باشند و به افکار عمومی توضیح دهند. "

روز شنبه ۲۱ بهمن عباس جعفری دولت‌آبادی اعلام کرد چند متهم بازداشت شده‌اند که به ادعای او، "در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند." او به هویت و تعداد افراد بازداشت شده اشاره نکرده و تنها گفته که یک نهاد امنیتی آنها را شناسایی و دستگیر کرده است. دادستان تهران همچنین اشاره‌ای به مرگ یکی از بازداشت‌شدگان در زندان نکرده است.

همچنین غلامحسین اسماعیلی رییس دادگستری استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا، در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن در واکنش به خبر بازداشت فعالان محیط زیست با تایید این موضوع گفت: "چون هنوز پرونده در مرحله اولیه تحقیقات است؛ اطلاع رسانی در این باره موکول می‌شود به زمانی که تحقیقات تکمیل شود. انشالله پس از کامل شدن تحقیقات، اطلاع رسانی انجام خواهد شد."

رییس دادگستری استان تهران افزود: "جمعی از کسانی که اطلاعاتی را جمع‌آوری کردند و به بیگانگان می‌دادند، شناسایی شدند و برخی‌ها دستگیر شدند و برخی‌ها هم ممکن است، در آینده دستگیر شوند. پرونده در مرحله اولیه است و جزییات قابل بیان نیست."