بزرگترين مزيت جبهه مشاركت سهميه بندي جنسيتي

۲ اسفند ۱۳۹۶

تقدیم به میراث داران زحمات مرحوم فریده ماشینی
تجربه فعالیت سیاسی در حزب مشارکت برایم بسیار آموزنده و ارجمند بود. تجربه قرار گرفتن در کنار مردان سیاست که در جلسات طولانی در زیرزمین ساختمان حزب در رابطه با مهم ترین موضوعات روز بحث و گفتگو و گاه جدل می کردند تا به توافق و اجماع برسند که گاه می رسیدند و گاه نه و آنان که موفق به قبولاندن نظراتشان نمی شدند،به نظر جمع تمکین کرده منتظر فرصت های بعدی می ماندند.
اولین تجربه کار جمعی زنان در حزب به بستن لبست کاندیداهای مجلس ششم برمی گردد. تعدادی از خانم ها را می شناختم و برخی را برای اولین بار می دیدم..بحث های مفصلی کردیم در مورد این که زنان باید در لیست حضور قابل توجه داشته باشند. یک صدای واحد داشتیم و صدایمان رسا بود و شنیده شد. پس از آن توجه به موضوع زنان و مسئله زنان را با جدیت دنبال کردیم.
یار وفادارم فریده ماشینی به لحاظ نظری در این زمینه قوی تر از من بود با مطالعه همزمان دو منبع قرآنی و اسناد و تجارب بین المللی و من در کنار او می آموختم و آموخته ها را به محک تجربه می گذاشتم
تشکیل کمیسیون زنان به خوبی توانست در حزب نقش آفرینی کند و تاثیر گذار باشد و رد پای کنش های زنان در اکثر بیانیه ها و موضع گیری های حزب مشهود بود. در این کوتاه مقال قصد ندارم به تبیین اقدامات و فعالیت های زنان در مشارکت بپردازم بلکه می خواهم بررگترین مزیت این حزب را نسبت به احزاب دیگر مدعی به چشم بیاورم که همانا مصوبه مترقی سهمیه بندی جنسیتی در کنگره است.
رای قاطع اعضای کنگره به پیشنهاد کمیسیون زنان بارقه امید افزایش مشارکت سیاسی خاص زنان را(که براساس پژوهشی ملی اندکی بیش از 3 درصد بود) در دل هایمان تاباند.
بلافاصله برای پر کردن ظرفیت ایجاد شده برای زنان به توانمندسازی سیاسی آنان روی آور شدیم و افسوس که این امید با خاموش کردن چراغ تحزب در ایران پس از اصلاحات توسط کوتوله های سیاسی کم فروغ شد و نفس حزبمان را هم سعی کردند بگیرند.
و چه کسی است که نداند پرچم مشارکت تا روزهای آخر توسط شاخه زنان این حزب بالا ماند.
از تجربه های سخت به دست آمده آسان نگذریم