ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که در پی ساخت رآکتور هسته‌ای مخصوص کشتی است

۴ اسفند ۱۳۹۶

بر اساس گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر ساخته ایران به این آژانس اطلاع داده است که در چارچوب توافق با قدرت‌های جهانی، در پی ساخت رآکتور هسته‌ای مخصوص کشتی است.

بنا بر این گزارش ایران باید به خواست آژانس «برای ارائه توضیحات و جزئیات بیشتر» پاسخ دهد و افزوده است که اگر ایران به تصمیم مشخص برای ساخت تأسیسات جدیدِ پیشران دریایی هسته‌ای رسیده باید اطلاعات مربوط به طراحی ان را ارائه کند.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پس از آن منتشر شد که عباس عراقچی روز پنجشنبه در لندن اعلام کرد که با وجود پایبندی‌ به برجام، ایران از منافع این توافق بهره‌مند نمی‌شود. وی در این باره افزود که اگر منافع ایران برآورده نشود، این کشور نمی‌تواند در توافق هسته‌ای باقی بماند.

در همین حال مایک پنس، معاون رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در سخنانی تاکید کرد که کشورش دیگر آنچه را «توافق فاجعه بار هسته ای با ایران» خواند، تایید نخواهد کرد.

پیشتر رئیس جمهوری آمریکا نیز بارها برجام را «بدترین» توافق تاریخ آمریکا نامیده و خواستار اصلاح آن شده‌ بود.

دونالد ترامپ چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده که عبارت هستند از: «دسترسی فوری» بازرسان بین المللی به تمامی مکان ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت ها برای برنامه هسته ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های دوربرد ایران؛ زیرا به گفته آقای ترامپ، برنامه موشک‌های دوربرد و برنامه تسلیحات اتمی ایران «جدانشدنی هستند».