آدم‌هایی که از سلامت عاطفی برخوردارند چگونه می‌اندیشند

۴ فروردین ۱۳۹۷

1- روی حرفم می ایستم
آدم هایی که پایبند قول خودشان هستند از دو خصلت برخوردارند. آنها هم صبور هستند و هم خویشتن دار… صبوری یعنی مثلا من عهد می کنم در طی یک سال آینده  هر ماه، 15 درصد از درآمدم را پس انداز کنم. … ولی خویشتن داری یعنی مقاومت در برابر وسوسه های که در یک لحظه اتفاق می افتد. مثلا یکی به شما که تازه سیگار را ترک کردید سیگار تعارف می کند و همه وجودتان آن را در همان لحظه می طلبد ولی
مقاومت می کنید.
2- کارهایی را می توانم انجام دهم که حوصله اش را ندارم
ما اغلب اوقات، کارهایی را انجام می دهیم که دل مان می خواهد. مثلا دوست داریم از روی مبل بلند نشویم. به باشگاه ورزشی نرویم. یک همبرگر بزرگ هوس کنیم و بلافاصله برویم آن را بگیریم … آدم های با سلامت عاطفی سعی می کنند کارهایی که دوست ندارند را انجام دهند. آنها هر طور شده هدو بار به باشگاه می روند. از خوردن همبرگری که هوس کرده بودند می گذرند.
خیلی ها هم هستند که می ترسند دست به کاری بزنند چون برای شان آشنا نیست یا فکر می کنند از عهده شان بر نمی آید. یا خجالت می کشند …. فرقی نمی کند چه احساساتی در ما ایجاد می شود مهم این است که اول بپذیریم کار محول شده یا ضروری را انجام دهیم. چون خیلی وقت ها رفتار و عمل انجام شده خوصله و علاقه نیز ایجاد می کند.
3- درجا نمی ایستم تا ضربات به من اصابت کند
معمولا، کارها آنطور که ما دوست دایم صورت نمی پذیرد. همه ما اشتباه می کنیم. محاسبات ما غلط از آب در می آید. آدم های که از سلامت عاطفی برخوردارند سعی می کنند دلیل اشتباه را بیابند و رفتار خودشان را تغییر بدهند. آنها لج نمی کنند. وقتی از یک جا مدام ضربه می خورند حتما سعی می کنند وضعیت بدن و حرکت شان را تغییر بدهند.
 4- هر انسانی مستحق احترام است.
مهم نیست افراد پپرامون ما چه کاری انجام می دهند. حتی مهم نیست که بابت سرویس شان از شرکت ها یا ارباب رجوع  پول می گیرند. اصل این است که همه ما در حال راه اندازی و گردش زندگی یک جامعه هستیم. بی دلیل نیست که یک ضرب المثل جهانی در تمام اجتماعات وجود دارد مبنی بر اینکه: « اگر می خواهی یک انسان را بشناسی ببین چه رفتاری با ضعیف تر از خودش دارد» 
5-  به خود خندیدن
آدم های که فقط می خواهند پیروز باشند و همیشه حق با آنها باشد و هرگز معذرت نخواهند سلامت روحی و عاطفی ندارند. آنها این جرئت را ندارند که بدانند چه ضعف هایی دارند. نمی توانند خودشان را سرزنش کنند و حتی به بعضی ویژگی های خود بخندند. 
6- آدم قادر و توانایی هستم
این حس در خیلی ها نیست که قدرتمند و توانا هستند. دلیلش هم ساده است. آنها تجربه کمتری برای خود ایجاد می کنند. دل به دریا زدن و آشنا شدن با آدم ها سخت است ولی این سختی بر وجود آدم ها می نشیند. آدم های که سلامت روحی دارند جون هر بار  توقع بیشتری از خود پیدا می کنند و طالب روبرو شدن با آدم ها و ماجراها و اهداف جدیدتر هستند کم کم می فهمند که قادر و توانا هستند.
7- می توانم عشق بورزم و می دانم دوست داشتنی هستم
 عشق و محبت مشروط نیست. فرزندی که ناچار بود برای توجه محبت سر به زیر باشد یا گوش به فرمان باشد یا فقط درسخوان باشد به این نتیجه می رسد که محبت خریدنی است یا باید برایش تلاش خاصی انجام داد. در صورتی که همه ما می توانیم عشق بورزیم و مورد محبت قرار بگیریم. این یک حقیقت ساده ولی اصیل است. اگر با این نگاه به دیگران بنگریم از دامنه وسیعتری از عشق و محبت برخوردار می شویم. به عبارت دیگر افرادی با سلامت روانی می شویم.  
 
 
7 Beliefs of Emotionally Healthy People
https://www.quickanddirtytips.com/health-fitness/mental-health/beliefs-of-emotionally-healthy-people?page=1