خبرگانِ دستبوس رهبری، طلبکارِ رئیس جمهور

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

کلمه – گروه خبر: مجلس خبرگان رهبری در نامه‌ای با امضای احمد جنتی از حسن روحانی خواست تا به خاطر  امضای برجام از مردم عذرخواهی کند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: “دستگاه دیپلماسی کشور اگر چه در چند سال گذشته، تمام تلاش خود را برای انجام توافق موسوم به برجام به کار بست؛ لکن در مواردی خطوط قرمز مورد نظر مقام معظم رهبری در این توافق رعایت نگردید و در حالی که جمهوری اسلامی ایران تمامی تعهدات خود را بصورت کامل به اجرا گذاشت؛ اما تضمین لازم از طرف مقابل دریافت نگردید و زمینه را برای خروج آمریکا از برجام فراهم نمود.”
همچنین در بخش پایانی این بیانیه طلبکارانه از حسن روحانی خواسته است: “لازم است رئیس جمهور محترم، صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارتهای وارده در برجام که بخاطر عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبر معظم انقلاب از جمله اخذ تضمین های لازم از ۱+۵ و نیز عدم رعایت اقدام متناظر و گام به گام، پدید آمد؛ از مردم عزیز ایران عذر خواهی کرده، تجربه توافق برجام را چراغ راه آینده قرار دهند.”
این نامه با واکنش یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز مواجه شد. هاشم زاده هریسی عضو خبرگان در این باره به اعتماد انلاین گفت: “این بیاینه، رسمی نیست؛ باید نام و تعداد افراد امضاکننده مشخص باشد.”
طبق قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری نخست وظیفه تعیین رهبری کشور و سپس وظیفه نظارت بر عملکرد او را دارد. اصل ۱۱۱ قانون اساسی میگوید: “هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود، یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم گردد، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده‌است، از مقام خود برکنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم می‌باشد. در صورت فوت یا کناره‌گیری یا عزل رهبر، خبرگان موظفند، در اسرع وقت نسبت به تعیین و معرفی رهبر جدید اقدام نمایند.”
قانون اساسی به صراحت وظیفه مجلس خبرگان رهبری را مشخص کرده، و در هیچ کدام از بندهای مربوط به این نهاد نیامده است که آنان می توانند به رئیس جمهور تذکر دهند، نسبت به مسائلی چون برجام ورود پیدا کرده و در امور اجرایی کشور نقش داشته باشند.
قطعا تمام شخصیت های سیاسی و دست اندرکاران امور کشور و صاحب نظران و …می‌توانند در امور ممکلت نظر خود را مطرح کرده و انتقادهای خود را بیان کنند، اما وقتی بیانیه و نامه‌ای در چارچوب یک نهاد امضا می شود باید مبتنی بر وظایف آن نهاد باشد، هرچند که سالهاست بسیاری از نهادها در کشور از وظایف خود خارج شده و به کارهای دیگر مشغول هستند. همان طور که رئیس قوه قضاییه به همه امور مشغول است تا مسائل قوه قضاییه و مجلس خبرگان رهبری نیز وظیفه ذاتی خود یعنی نظارت بر عملکرد رهبری را رها کرده و به امور دیگر می پردازد.
مجلس خبرگان رهبری سالهاست که دیگر به وظیفه خود عمل نمیکند، این مجلس به جای آنکه ناظر بر عملکرد رهبری باشد، تبدیل به مجیز گوی رهبری شده و بیشتر خود را تسلیم و در اختیار رهبری می‌داند. آنها خود را نه ناظران رهبری که سربازان رهبری می‌دانند، طی تمام این سالها یک بار نسبت به تخلفات رهبری از قانون اساسی تذکر ندادند، از او سوال نکردند، بازخواست نکردند، از او نخواستند تا به اجلاس‌های خبرگان رهبری برود و پاسخگوی عملکردش باشد، بلکه آنان به دیدارش رفتند و دست بوسی و اطاعت امر کردند. آنان از حسن روحانی خواسته‌اند در خصوص برجام عذرخواهی کند، اما هیچ گاه از رهبری نخواستند تا بابت اشتباهاتی که تاوان های سنگینی برای مردم داشته عذرخواهی کند. البته امضا کننده ی این نامه یعنی احمد جنتی نیز خود عذرخواهی های بسیاری به مردم بدهکار هست. او که همیشه در قامت طلبکار ظاهر می شود فراموش نکند که مردم حافظه خوبی دارند و می دانند او یک روز چطور از احمدی نژاد حمایت کرد و روز دیگر بی آنکه به روی خود بیاورد به دلیل عدم تمکین مخالف احمدی نژاد شد. مردم می دانند او چطور در انتخابات های مختلف اعمال نفوذ میکند و مانع راهیابی شایستگان می شود، مردم تمامی کارهای او را به خوبی در خاطر سپرده‌اند و برای همین او آخرین نفر تهران در مجلس خبرگان رهبری شد.
بهتر آن است که مجلس خبرگان رهبری برجام و ریاست جمهوری رها کرده و به وظیفه ذاتی خود مشغول شود، یعنی نظارت بر عملکرد رهبری و نهادهای زیر مجموعه رهبری، شاید اگر این نظارت بالاخره روزی صورت گیرد شاهد فساد و ناکارامدی کمتری در کشور باشیم.