بیانیه تحلیلی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره رخدادهای سیاسی ـ اقتصادی اخیر

۱۰ تير ۱۳۹۷

بیانیه تحلیلی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره رخدادهای سیاسی ـ اقتصادی اخیر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
«وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ»
این روزها ملت بزرگ ما نگران آینده خویش است. تاریخ ایران، جغرافیای استراتژیك و موقعیت خاص منطقه‏ای و جهانی ما میراث گرانقدر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و ارزش‌های جمهوری اسلامی و فداكاری و مهارت نیروی انسانی، سرمایه‏ای بس گرانقدر است كه به كارگیری درست آن و برنامه‌ریزی عالمانه و حساب شده و اجرای كارآمد و پرنشاط و نظارت دقیق و جدی و عادلانه وضعیتی بسیار بهتر از حال كنونی را اقتضا می‏كند.
اوضاع نابسامان اقتصادی و اجتماعی امروز ایران، منازعات و اختلافات و مچ گیری‏ها و گروكشی‏ها در كنار عداوت‌های منطقه‏ای و دسایس قدرت‌های جهانی افق آینده را در نگاه مردم ایران تیره و نگران كننده می‏نماید.
جمهوری اسلامی حاصل مجاهدات طولانی ملت بزرگ ایران است و ریشه در اندیشه عالمانی دارد كه قرن‌ها در توسعه و تعمیق تفكر اسلامی كوشیده‏اند و پاسخی است به نیاز انسان معاصری كه دل در گرو دین و معنویت دارد؛ نهالی است كه با خون‌های پاك شهیدان این دیار آبیاری شده است و انتظار برومندی و باروری تناوری آن از آمال یك ملت بزرگ است. هر گونه كوتاهی، كج‌اندیشی، لجاجت، خودخواهی، منفعت طلبی، تن‌آسایی و تنگ نظری كه این سرمایه گرانقدر را كم بها كند و ثمرات متوقع از آن را غیر محقق سازد خیانتی بزرگ به اسلام و ایران و تضییع حقوق ملتی بزرگ است كه در روز حساب پاسخی سخت در پیشگاه داوری الهی را موجب خواهد شد.
هیاهوی زورگویان جهانی و نقشه‏های بدمنشانه آنان و همكاری برخی رقبا و دشمنان منطقه‏ای و تهدیدهای خارجی صرفاً آنگاه خطرناك و نگران كننده خواهد بود كه عزم و اراده ملت و تدبیر حكومت‌گران در پی نزاع، درگیری، كوتاهی و ناكارآمدی دچار خلل و نقصان شود.
در این شرایط خطیر كه ملت ما با دشواری‏های گوناگون می‏كوشد كه از تنگنای عداوت خارجی سرافرازانه بگذرد؛ برهمه مسئولان امر و خدمت‌گزاران كشور و ملت لازم است كه به نكاتی بسیار مهم بذل عنایت كنند.
1- امید بزرگترین سرمایه هر فرد و جامعه در رشد و بالندگی و تحقق اهداف است. هر گونه سیاه نمایی و القای یأس بزرگترین تهدید برای هر فرد و جامعه زنده و بالنده است. همچنان‌ كه وعده‏های بی‌اساس و گزارش‏های غیرواقعی و هیاهوی بی‌پشتوانه از نگاه تیزبین مردم دور نمی‌ماند و در تخریب امید و اعتماد ملت اثر دو چندان دارد.
2- نزاع و ستیزه بر سر منافع شخصی و گروهی و جناحی و بی‌توجهی به منافع ملّی و مصالح عمومی و هزینه كردن آبروی نظام جمهوری اسلامی و سعادت و آسایش و رفاه مردم برای تحقق خواست‌های گروهی و از میدان به در بردن رقیب نه تنها توفیق در پی نخواهد داشت بلكه خانه را بر سر همه اهل آن آوار خواهد كرد.
3- انفعال و كم‌كاری و كم‌توجهی و كوتاهی در انجام وظایف و مسئولیت‏های ملّی هرگز بخشودنی نیست و در شرایط حساس گناهی مضاعف است از مسئولان امر می‏خواهیم كه با شجاعت و جسارت از روی تأمل و تحقیق برای برون‌رفت از مشكلات راهی بیابند و اگر تجدید نظر در برنامه‏ها و یا همكاران لازم است تا دیر نشده و با كمترین هزینه اقدام كنند.
4- مردم ما همواره در طول حیات جمهوری اسلامی پشتوانه اصلی نظام بوده‏اند و با فداكاری و استقامت خود خروج از این بن بست ها را رقم زده‏اند. لازمه این حضور احترام به ملت و اعتماد به آنان و مشاركت دادن آنان در اتخاذ تصمیم‏های اساسی و ملّی است. هر گونه تصمیم و برنامه بزرگ ملّی آن گاه به ثمر می‏رسد كه با همدلی و اجماع جامعه محقق شود و لازمه آن استفاده از همه صاحبان فكر و اندیشه با سلایق مختلف سیاسی و گرایش های متنوع است. تصمیم‌هایی كه در محافل خاص و پشت درهای بسته اتخاذ شود و به عرصه فكر عمومی و هم نظری نخبگان نرسد در عمل در سطح ملّی قابل پی‌گیری و حائز موفقیت نخواهد بود.
5- صداقت و شفافیت لازمه جلب همكاری عمومی و تأمین نظارت ملّی است اگر امروز سخن از فساد اقتصادی و اداری از مهمترین دغدغه‏های مردم ومسئولان است بهترین راه جلوگیری از آن بالازدن پرده‏ها و گشودن پنجره‏ها و به رسمیت شناختن حق آگاهی و نظارت عمومی و گشایش در عرصه اطلاع رسانی است. تغییر رویه رسانه ملی در این راستا فوریت و اهمیت بسیار دارد.
6- دشواری زندگی اقتصادی مردم در این روزها و اوضاع نامطلوب اجتماعی و فرهنگی كه شایسته منزلت و سابقه و امكانات و رسالت‌های ملّی ما نیست قابل انكار نیست. این شرایط البته مورد سوء استفاده دشمنان و بدخواهان قرار گرفته و خواهد گرفت. هوشیاری مردم شریف و تلاش همه فعالان اجتماعی و سیاسی و فرهنگی البته مانعی بزرگ در راه تحقق نقشه‏های دشمنان است ولی چاره اصلی تلاش برای حل مشكلات جامعه و به رسمیت شناختن حقوق ملت و شنیدن صدای م

م باستانی, [30.06.18 21:10]
ردم است.
7- رقابت گروه‏ها و احزاب سیاسی برای جلب توجه و رأی ملت و احراز مناصب و كسب قدرت در هر جامعه مردم سالار امری طبیعی و پذیرفتنی است ولی این فعالیت‌ها نباید به هر قیمت و با سوء استفاده از قدرت و امكانات و با تخریب اعتماد عمومی و مشوّه جلوه دادن همه خدمت‌گزاران و ایجاد یأس و بدبینی عمومی همراه شود. هم چنان كه تنگ نظری‏ها و انحصار طلبی‏ها و به حاشیه راندن صاحبان اندیشه‏های متفاوت و محروم شدن مردم از خدمت بسیاری از مدیران كارآمد تا كنون خسارات جبران ناپذیری برملت وكشور ما وارد آورده است.
امروز روز همكاری، هماهنگی، هم دلی و هم‌صدایی است و این جز با به رسمیت شناختن حقوق همه اقشار ملت و استفاه از همه سرمایه‏ها و احقاق حقوق معطّل و اجرای تنازل‌ناپذیر قانون اساسی و رعایت همه قوانین موضوعه و مبارزه با فساد و ویژه‌خواری وتلاش مضاعف مسئولان برای بهبود شرایط زندگی مردم و اصلاح اوضاع اجتماعی ممكن نیست. امروز محتاج آشتی ملّی، تصمیم ملّی، عزم ملّی و تلاش ملّی برای ارتقای جامعه و اعتلای جمهوری اسلامی و مقابله با عداوت‌های خارجی هستیم.
خداوند بزرگ وعده نصرت و خروج از وضعیت نگرانی و ناتوانی را صرفاً به حق‌خواهی و سخت‌كوشی خودمان و پاس‌داشت گوهر ایمان موكول كرده است و حركت از ما، بركت و نصرت الهی را در پی خواهد داشت.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
۹/۴/۱۳۹۷
لینک کانال مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
@majmaqomh
ارتباط با مدیر
Majmaqom@gmail.com