سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید بازداشت دیپلمات ایرانی را زیر نظردارد

۱۳ تير ۱۳۹۷

هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، درباره بازداشت یک دیپلمات ایرانی در آلمان و طرح حمله به همایش شورای ملی مقاومت، گفت، آمریکا از نزدیک گزارش‌ها در این مورد را زیر نظر دارد.

هدر نوئرت، در جریان کنفرانس خبری وزارت خارجه آمریکا، افزود واشینگتن «قصد ندارد پیش از تحقیقات بازرسان در فرانسه» در مورد بازداشت دیپلمات ایرانی و طرح «حمله» به همایش اظهار نظری بکند.

در جریان همایشی که «شورای ملی مقاومت» و نهاد مرتبط با آن «سازمان مجاهدین خلق ایران»، نهم تیرماه در پاریس برگزار کرد، رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و از مشاوران حقوقی دونالد ترامپ، بیل ریچاردسون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل، نیز حضور داشتند. اندکی پس از این همایش، گزارش شد یک زوج ایرانی‌تبار به ظن «طرح حمله و بمب‌گذاری» در آن بازداشت شده‌‌اند. دادستانی فدرال بلژیک نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد یک دیپلمات ایرانی در آلمان به اتهام ارتباط با این زوج دستگیر شده است. دیپلمات بازداشت‌شده در سفارت ایران در اتریش کار می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با محکوم کردن آنچه کاربرد تروریسم توسط دولت ایران خواند افزود: با حمله های پیشین ایران آشنایی دارد.

آمریکا از حکومت ایران به عنوان حامی تروریسم نام می‌برد اما تهران اتهام‌ حمایت از تروریسم را رد می‌کند.