روحانی: اگر ایران بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد

۱۳ تير ۱۳۹۷

حسن روحانی روز چهارشنبه در وین گفت اگر ایران بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد و اگر بقیه امضاء کنندگان توافق هسته‌ای بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، تهران، برجام بدون آمریکا را ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا،‌ رئیس جمهوری ایران همچنین خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه را خلاف قانون، مصوبات شورای امنیت و تعهدات چندجانبه توصیف کرد. پیش از این، ایران گفته بود که اگر از منافع اقتصادی برجام بهره‌ای نبرد، ممکن است از این توافق خارج شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بارها از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده وگفته است تهران پس از برجام به گسترش برنامه موشک‌های بالستیک و همچنین حمایت از تروریسم در منطقه ادامه داده است. این اتهام‌ها، ‌انتقاد ایران را به دنبال داشته است.

پس از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا همراه با روسیه و چین بر حفظ این توافق بین‌المللی تاکید کردند؛ اما تحریم‌های فرامرزی آمریکا، همکاری اقتصادی و بانکی شرکت‌ها با ایران را دشوار کرده است. به همین دلیل،‌ بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی در هفته‌های اخیر از ترک بازار ایران خبر داده اند.