آن سوی خبر؛ پیگیری تصادف مرگ بار سنندج

۲۱ تير ۱۳۹۷

1 ساعت،26 دقیقه

دو شب پیش،حدود ساعت ۳۰دقیقه بامداد چهارشنبه ۱۹تیرماه، در حادثه برخورد یک تانکر حامل سوخت با یک اتوبوس مسافربری در جاده کمربندی حسینی شهر سنندج، حداقل ۱۵ نفر کشته شدند.

هنوز درباره علت وقوع این حادثه، گزارش رسمی و مفصل منتشر نشده است ولی در رسانه ها، عواملی چون دیر رسیدن مأموران سازمان آتش نشانی و اورژانس به محل حادثه برای خاموش کردن آتش و کمک فوری به آسیب دیدگان، تردد تانکر در ساعات غیرمجاز و چگونگی صدور مجوز برای عبور و مرور تانکر حمل ۱۸هزار لیتر مواد سوختی در شهر و نقص فنی تانکر به عنوان عوامل اصلی یا تشدیدکننده حادثه مطرح شده است.

به روال معمول، مسئولان دولتی و قضایی در ایران قول داده اند که به این موضوع رسیدگی می کنند و مقصران احتمالی معرفی و محاکمه می شوند ولی پیگیری شهروندان هم می تواند در روشن شدن ابعاد این ماجرا و فشار به مسئولان برای رسیدگی سریع تر موثر باشد.

سازمان آتش نشانی در همه شهرها تحت نظر شهرداری اداره می شود. معاونت خدمات شهری شهرداری سنندج، مسئول رسیدگی به فعالیت سازمان آتش نشانی است. شما می توانید با تلفن های ٣٣١٦٦٠٠٢ و ٣٣١٦٦٠٠١ به همراه کد ٠٨٧ تماس بگیرید و شکایت های خودتان را در زمینه عملکرد آتش نشانی در کمک به آسیب دیدگان تصادف اتوبوس مسافربری با تانکر سوخت مطرح کنید.

اورژانس اما تحت نظر «مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی» اداره می شود که به «سازمان اورژانس» هم مشهور است. در همه استان ها، این مرکز تحت نظر معاون درمان دانشگاه های علوم پزشکی اداره می شود. در استان کردستان هم شما می توانید برای پیگیری عملکرد اروژانس که معمولا در حوادث مختلف سوال برانگیز و حاشیه ساز است، با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تماس بگیرید. تلفن تماس معاونت درمان این استان ۳۳۲۳۲۸۵۵ است. نام مسئول دفتر مدیریت درمان، سید کیوان رزنشان است. با این شماره تلفن تماس بگیرید و از او درباره عملکرد اورژانس سوال بپرسید و بخواهید که از معاون درمان دانشگاه و رئيس اروژانس کردستان پیگیری کند.

علاوه بر این می توانید مستقیم از دفتر سعدالله اسماعیلی، مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان کردستان که مسئول مستقیم این سازمان است، سوال کنید. در وب سایت دانشگاه علوم پزشکی کردستان این ایمیل برای آقای اسماعیلی نوشته شده است: s.e.1382@yahoo.com. می توانید از طریق این ایمیل سوال هایتان را بفرستید.

عبور و مرور کانتینرهای سوخت در جاده های ناامن سنندج و استان کردستان هم یکی از مسائلی بوده که این یکی دو روز به شدت بحث برانگیز شده است. حسین علوی، نماینده سنندج گفته «زیرساخت های کردستان مناسب تردد وسیله های نقلیه مردم استان نیست» و «مسئولین کشور همچنان به تردد ارابه های مرگ در جاده های کردستان اهمیتی نمی دهند.» بر اساس یک گزارش دیگر، در سال های ۹۴ و ۹۵، هر روز یک نفر در حوادث جاده ای استان کردستان کشته شده اند.  

بهنام، یک شهروند ساکن استان کردستان در مورد سابقه بروز این دست تصادفات خون بار به "ایران وایر" می گوید:« شهریور سال 95، یک رشته تصادف و آتش سوزی زنجیره ای دقیقاً به همین دلیل روی داد ولی نه تنها به تغییری در روند عبور و مرور تانکرهای حمل سوخت منجر نشد، که سه نفر نیز در اعتراضات مربوط به آن حادثه از سوی پلیس دستگیر شدند.» او در مورد تلفات آن حادثه می گوید:« در آن حادثه یک دختر بچه 11 ساله در شعله های آتش سوخت. وقتی چند نفر دیگر از شهروندان برای نجات او به میان شعله های آتش رفتند، آنها هم در آتش سوختند.»

این شهروند خبرنگار همچنین می گوید:« در آن حادثه نه تنها هیچ برخوردی با عاملان آن نشد که حتی ادمین هایی کانال های تلگرامی که مردم را به اعتراض در برابر حادثه دعوت کردند نیز دستگیر شدند. »

"بهنام"در مورد وضعیت اتوبان منتهی به سنندج که این اتفاقات در آن روی می دهد، می گوید:« این اتوبان ابتدا قرار بوده برای عبور این تانکرها چهار بانده ساخته شود که علیرغم وعده مسئولان، هیچ گاه این اتفاق نیفتاد.»

به گفته این شهروند خبرنگار: « در حال حاضر اتوبان سنندج به مریوان، دو بانده است و تانکرها مجبور هستند برای رفتن به سمت کرمانشاه، از وسط سنندج رد شوند. در همان روزهای ابتدای احداث این اتوبان نیز یک حادثه رخ داد که چون کسی در آن کشته نشد، مسئولان به آن توجهی نکردند.»

٣٣١٧٣٠٠۱ و ٣٣١٧٣٠٠٠ شماره تلفن های اداره کل راه و شهرسازی شهرستان سنندج است. از مسئولان روابط عمومی این سازمان می توانید بپرسید چرا در طول این سال ها برای حل این مشکل، چاره ای پیدا نکرده اند؟

طبق ماده ۹۱ فصل اول آیین نامه راهنمایی و رانندگی، این تانکر حامل مواد خطرناک بوده است. به طور کلی برای رفت و آمد ماشین های سنگین مانند این تانکر و همچنین ماشین های حامل مواد خطرناک، قوانین ویژه ای وجود دارد که رانندگان و دستگاه های مربوطه ملزم به رعایت آن هستند. در آیین نامه راهنمایی و رانندگی تصریح شده که «حمل مواد خطرناک در جاده ها،‌ تنها با وسایل نقلیه ویژه و با رعایت مقررات مربوط مجاز است. اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند پیشتر اجازه این کار را از وزارت راه و ترابری دریافت کنند.» درباره همین موضوع هم می توانید از اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان سوال کنید.

از سوی دیگر، در حادثه اخیر، عمل نکردن ترمز تانکر حمل سوخت، عامل اصلی بروز حادثه اعلام شده است. در این شرایط پرداخت خسارت، مسافران کشته شده و مجروح اتوبوس بر عهده چه کسی است؟

طبق قانون بیمه شخص ثالث، سازمان بیمه در هر شرایطی موظف به پرداخت تمام و کمال خسارت و پرداخت هزینه درمان کامل مصدومان است. بر اساس آئین نامه واگذاری اتوبوس به بخش خصوصی،  «در صورت قصور و يا عدم رعايت مقررات بيمه، بهره بردار یا همان شرکت خصوصی مالک اتوبوس، شخصاً مسئول جبران خسارت هاي احتمالي مي باشد و در صورت عدم بیمه ، سازمان نسبت به متوقف نمودن اتوبوس اقدام می نماید.»

 به گفته یک وکیل مشاور وب سایت ایران وایر، در صورت عدم رعایت این مقررات، شکایت از شرکت بهره بردار، و درخواست خسارت از بیمه، گام های ضروری برای دریافت حقوق آسیب دیدگان و بازماندگان کشته های حادثه است. در صورت زنده بودن راننده خاطی، مجازات زندان در قالب جرم «قتل شبه عمد» و پرداخت دیه از سوی بیمه، قابل اجرا خواهد بود. به طور معمول، رسیدگی به شکایات مربوط به پرداخت دیه از سوی بیمه برای حوادث رانندگی امری زمان بر است. در این مورد، فشار دادگستری برای پرداخت هر چه سریع تر دیه می تواند، زمان آن را کوتاه تر کند.

لطفا نتیجه پیگیری های خود را برای ما به آدرس shoma@iranwire.com  بفرستید. اگر سوالی هم درباره نحوه پیگیری داشتید،‌ می توانید بپرسید و ما با کمک وکلا و مشاوران حقوقی وب سایت، شما را راهنمایی خواهیم کرد.