پوتین پیش از ولایتی با نتانیاهو دیدار کرد / برنامه اسرائیل برای مقابله با ایران

۲۱ تير ۱۳۹۷

امتداد - گروه بین الملل: درحالی که فرستاده ویژه مقامات عالی ایران در روسیه به سر می‌برد، بنیامین نتانیاهو دیدارش در راس هیاتی بلندپایه را با ولادمیرپوتین برگزار کرد.

پس از این دیدار رویترز خبر داد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار تاکید کرد روابط اقتصادی و نظامی ما با تل‌آویو به شکل مثبتی در حال گسترش است. این در حالی است که نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به پوتین خبر داد به دقت تحولات سوریه را رصد کرده و در مقابل هر نوع توسعه حضور ایران در این کشور واکنش نشان خواهد داد.

نتانیاهو تلاش می کند تا پوتین را راضی کند ایران را از سوریه خارج کند. به موازات این موضع ظاهرا آنها برای مقابله با ایران آماده می‌شوند. در همین زمینه، پایگاه اسرائیلی «دبکافایل»، در مطلبی عنوان کرد که پس از دیدار پوتین و نتانیاهو، اسرائیل باید در مورد جنگ با ایران در سوریه تصمیم بگیرد.

دبکا در ادامه نوشت: در دیدار روز چهارشنبه پوتین و نتانیاهو، اسرائیل مجبور است هرگونه مسیر محتمل دیپلماتیک یا نظامی برای جلوگیری از تثبیت حضور ایران و نیروهای نیابتی اش در سوریه را در نظر بگیرد.

همچنین روزنامه‌های اسرائیلی امروز صبح خبر داده بودند نتانیاهو قرار است در دیدار با پوتین به او پیشنهاد کمک به برچیدن تحریم‌های اقتصادی روسیه را در مقابل دور نگه داشتن ایران و گروه‌های شبه نظامی شیعه از مرز فلسطین اشغالی بدهد.

به علاوه رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی بعد از دیدارش از واشنگتن هفته گذشته در اقدامی هدفمند، از تأسیس واحد جدیدی به نام «پروژه ایران» در ارتش این رژیم خبر داد و یک ژنرال اسرائیلی به نام «نیتزان آلون» را به ریاست آن منصوب کرد.

طبق گفته رسانه‌های صهیونیستی، وظیفه این واحد، هماهنگی کلیه امور مرتبط با ایران در ارتش اسرائیل است. بنا بر این گزارش‌ها، نیتزان آلون به عنوان اولین مقامی که در ارتش رژیم صهیونیستی به عنوان "مدیر پروژه ایران" منصوب شده، به طور ویژه، مسئولیت نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران، هماهنگ‌سازی جمع‌آوری اطلاعات درباره ایران با سایر کشورها و مقابله با آنچه حضور نظامی ایران در سوریه خوانده شده را بر عهده خواهد داشت.

دبکافایل در مقاله‌ای که پیش از دیدار پوتین و نتانیاهو منتشر شد نوشته بود: پوتین در دیدار با نتانیاهو نمی خواهد و یا نمی تواند درخواست وی برای بیرون راندن ایران از سوریه را اجابت کند. به همین جهت، در حالی که پوتین به ترامپ و نتانیاهو وعده داده بود، ایران را از عملیات ارتش سوریه در جنوب سوریه دور خواهد کرد، نیروهای ایران و حزب الله نقش اصلی را در این عملیات بر عهده دارند.

این رسانه اسرائیلی که به نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی نزدیک است در انتها یادآور می‌شود که «صحبت های انتقادی و مهم روز چهارشنبه نتانیاهو با پوتین آخرین دیداری است که باعث می شود، اسرائیل در مورد جنگ با ایران و حزب الله در سوریه تصمیم بگیرد. پوتین در حال توسعه نفوذ خود در سوریه است و ترامپ نیز اشتیاق چندانی برای درگیر کردن بیشتر خود در سوریه ندارد؛ بنابراین، اسرائیل در حال حاضر باید این تصمیم سرنوشت ساز (حمله به ایران) را به تنهایی عملیاتی کند.»

#امتداد
@emtedadnet