باقی‌ مانده مزارع تهران در خطر نابودی هستند

۳۰ تير ۱۳۹۷

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر با بیان اینکه باقی‌مانده مزارع تهران در خطر نابودی هستند، از آسیب‌های زیست محیطی ناشی از زباله سوزی در منطقه ۱۸ خبر داد و معضلات این منطقه تهران را از نظر زیست محیطی تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، براساس تاریخچه منطقه ۱۸ که در سایت رسمی شهرداری منتشر شده است، چند دهه پیش اکثر اراضی منطقه را باغات و مزارع کشاورزی تشکیل می‌داده است. اما با توسعه تهران به طرف غرب، بخشی از اراضی مذکور تحت پوشش توسعه شهری قرار گرفته است و امروز نزدیک به بیست درصد آن باقی مانده است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با بیان اینکه مسئله بعدی محیط زیستی منطقه، تهدید اراضی زراعی یاد شده است، گفت: ۱۹ درصد این منطقه دارای کاربری زراعی بوده و با وجود اقدامات حفاظتی شهرداری، بازهم این اراضی در معرض تهدیدِ تغییر کاربری است.

میلانی علت اصلی این تهدید را مسائل مالی دانسته و ادامه داد: متأسفانه کاربری کشاورزی ارزش افزوده لازم را نداشته و به دلیل اهداف سوداگرانه در معرض خطر قرار دارند. این درحالی است که اراضی زراعی منطقه ۱۸ جزو ذخایر کشاورزی شهر تهران محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: تهران دیگر زمین کشاورزی ندارد و اگر این زمین‌ها هم از میان برود، بخش جدی‌ای از فضای سبز تهران آسیب خواهد دید. در هر صورت این زمین‌ها تامین‌‌کننده امنیت غذایی شهر تهران هستند و این حداقل را باید حفظ کرد. می‌توانیم با تبدیل این زمین‌های کشاورزی به کاربری گردشگری سبز در کنار کشاورزی سودآوری آنها را افزایش دهیم.

میلانی با تاکید بر اهمیت حفظ این زمین‌های زراعی، به خطرهای دیگری که آن‌ها را تهدید می‌کند اشاره کرده و در انتها خاطرنشان کرد: به غیر از عوامل ذکر شده، کانون زباله‌سوزی تقی‌آباد هم این اراضی زراعی و باز که برخی از آن‌ها رها شده هستند را به شدت تهدید می‌کند.