نامه سرگشاده به آقای مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا

۳ مرداد ۱۳۹۷

بیش از۲۳۰۰ نفراز ایرانیان خارج از کشور در نامه به وزیر خارجه آمریکا از مواضع وی و دولت آمریکا نسبت به ایران انتقاد و به پیامدهای خسارتبار مداخله های آمریکا در کشورعراق و حمایت از گروه های تروریستی هشدار دادند.
متن کامل این نامه بشرح زیر است :

آقای وزیر

ما این امضاکنندگان با هر گونه تلاش برای بی ثبات کردن ایران و فروپاشی اقتصادی آن بشدت مخالفیم. مردم ایران برای بیش از یک قرن برای دستیابی به استقلال و حکومت دموکراتیک تلاش کرده اند. گرچه این مبارزه ی اصیل هم نتایج مثبت و هم عقب نشینی و پسگرد داشته، اما مداخله خارجی همواره و همیشه این تلاش ها را تضعیف، و حاکمان مستبد ایران را تقویت، کرده است.

امروز هم مبارزه مردم ایران همچنان ادامه دارد. بر اثر سوء مدیریت و فساد اداری حکومت ایران بار دیگر رنج مردم را شدت داده. ناامیدی سیاسی و اقتصادی هم در حال افزایش است. توانایی حکومت ایران برای رسیدگی درخور به نیازهای مردم هم زیر سوال است.

تنها شانس ایران برای دستیابی به یک دموکراسی پایدار، و منعکس کننده آرزوهای مردم، فرایندی است که مردم ایران ان را برای مردم ایران هدایت می کنند. به طور خلاصه، تغییر باید از داخل ایران - نه از واشنگتن یا هر جای دیگر صورت پذیرد. نباید فراموش کنیم که ایرانیان تاریخی طولانی با ایالات متحده داشته اند، تاریخی که در خاطره ی جوانان ایرانی زنده است و آنها را به واکنش به هر گونه تلاش بی ثبات کننده و همراه با تهدید و خصومت دعوت می کند.

تلاش برای فروپاشی اقتصاد ایران از طریق فشارها و تحریم های خارجی و یا تغییر رژیم (مانند عراق)، با حمایت ایالات متحده، نه دموکراسی در ایران استقرار می کند و نه ایران را به ثبات سیاسی میرساند. این همان نقشه ایست که در عراق اجرا شد. و حالا پس از گذشت بیش از یک دهه بی ثباتی ویرانگر با بیش از 500000 کشته، گرچه انتخابات برگزار می شود، اما دموکراسی هم چنان در دور دست است و بازتاب دهنده امیدها و آرمان های مردم آن کشور.

پشتیبانی مشاوران کلیدی و اعضای دولت ترامپ از سازمان های خشونت گرا، مانند مجاهدین خلق، که از ترور برای کشتن ایرانی ها و آمریکایی ها استفاده کرده اند، نگرانی های جدی به وجود آورده که آیا هدف دولت شما حمایت از ایران است یا استفاده از درد و رنج مشروع مردم برای بی ثبات کردن ایران و تبدیل آن به یک کشور درمانده. در واقع، رفتار دولت شما با ایرانیان، با جلوگیری از مسافرت آنها به ایالات متحده، قطعا نشانه توجه مثبتی نسبت به مردم ایران نیست.

ما از شما می خواهیم تمام تلاش های خود را برای بی ثبات کردن ایران متوقف کنید و اشتباهی که آمریکا در عراق انجام داد را تکرار نکنید. اگر واقعا مایل هستید به مردم ایران کمک کنید، ممنوعیت مسافرت را بردارید، از برجام پیروی کنید و از گشایش های اقتصادی تعهد شده، که به شهادت رسانه های مستقل سه سال است معوق است، جلوگیری نکنید.

این اقدامات بیش از هر چیز برای مردم ایران فضای تنفسی برای ابه وجود خواهد آورد که در یک روند تدریجی هرآنچه می توانند، بدون تبدیل ایران به سوریه ای دیگر، را برای سوق ایران به سوی دموکراسی، به انجام رسانند.

خالصانه،

امضا کنندگان:

فرخ نگهدار- فعال سیاسی طرفدار اصلاحات. محسن کدیور - استاد دانشگاه یورک (امریکا)رضا اصلان - نویسنده. صنم نراقی - ICANفرشاد فرحت - نویسنده. احمد کیارستمی - بنیاد کیارستمی. تورج دریایی - استاد تاریخ. غلام پیمان - کاشف لاسیک. مهران کامروا - استاد دانشگاه جرج تاون (قطر)فریده فرهی - پژوهنده مستقل. استیون سعیدنصیری - شرکت سرمایه گذاری نصیری. حمید دباشی - استاد دانشگاه کلمبیا. آسیه نامدار - روزنامه نگار. یرواند آبراهامیان - استاد بازنشسته. محمد سهیمی - استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی. تریتا پارسی - مسوول نایاک. افشین ادیب مقدم - استاد دانشگاه لندن. آرنگ کشاورزیان - استاد دانشگاه نیویورک. نادر هاشمی - استاد دانشگاه دن ور. علی کدیور - استاد کالج بوستون. محمود صدری - استاد دانشگاه زنان در تگزاس. احمد صدری - استاد جامعه شناسی. اسکندر صادقی بروجنی - استاد دانشگاه آکسفورد. جمال عبدی - مدیر اجرایی نایاک

و بیش از ۲۳۰۰ امضای دیگر