سیدمحمد خاتمی: خبرنگاران مسئول دنیا به قانونی شدن آپارتاید در اسراییل توجه کنند

۲۵ مرداد ۱۳۹۷

سیدمحمد خاتمی در دیدار خانواده شهید صارمی با گرامیداشت یاد این خبرنگار فقید:

صارمی خبرنگاری بود که در راه بیان حقیقت و دفاع از آزادی و محرومان، فداکاری می کند و توسط کسانی به شهادت می رسد که داعیه اسلام داشتند ولی بزرگترین لطمه را به اسلام و وجهه اسلام زدند و به جای عدالت و آزادی اسلامی و حرمتی که اسلام برای انسان قائل است، خشونت و زور و واپس گرایی را نسبت به زنان و مردان اعمال کردند و چهره اسلام را لکه دار کردند.

خبرنگاران آزاد در هنگامه ای که به سرنوشت انسان مربوط می شود، پیشگام می شوند و حضور دارند و در جنگها تلاش می کنند حقیقت را نمایش دهند و همچنین زشتی و پلیدی ظلم و ستم و زیبایی آزادی و آزادگی را به تصویر بکشند و تاثیر بسیار زیادی هم داشته اند و دیده اید که با یک گزارش و عکس سرنوشت یک جنگ عوض می شود.

خبرنگاران در معرض خطر قرار دارند، چه آنهایی که در عرصه جنگ آسیب می بینند و شهید می شوند و چه کسانی که به خاطر روشنگری هایشان، توسط برخی حکومت ها تحمل نمی شوند.

{خاتمی، روز خبرنگار را روز خبرنگار آزاده مومن به سرنوشت انسان و عدالت و راستی و پاکی و تامین حقوق انسانها دانست} این روز باید روز آزادی و فضیلت و عدالت باشد و صارمی مظهر این روز است.

اخیرا و در هیاهوی کنونی جهان، مجلس اسراییل در مصوبه ای رسما اعلام کرد که اسراییل دولت یهودی است و یهودی ها شهروند هستند و مسیحیان و مسلمانان یعنی میلیونها نفر از حقوق اولیه و حقوق شهروندی خود محروم می شوند که این برخلاف اساسنامه اولیه اسراییل است که تمام ادیان و مذاهب را مساوی قرار می دهد و این بدترین آپارتاید (و تبعیض نژادی) است که رخ می دهد و چهره کریه حکومت صهیونیستی را نشان می دهد.

اسراییل به دلیل ضعف دولت های اسلامی و غفلت مردم دنیا، کم کم با کمک سیاست های غلط قدرتهای بزرگ، حاکمیت نیل تا فرات را پیش می برد که این اقدامات با تصمیم ترامپ به انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس همزمان شده است.

{با ابراز تاسف از عدم فعالیت موثر سازمان همکاری های اسلامی} خبرنگاران دنیا در این زمینه خیلی می توانند مهم باشند و امیدوارم که نویسندگان مسوول در ایران و دنیا این مسایل را منعکس کنند و روح ملتها را در برابر این مساله بیدار کنند.