نامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی به دکتر نیلی ، ریاست دانشگاه تهران ، در محکومیت اخراج دانشجوی دکترای

۱۱ شهریور ۱۳۹۷

متن کامل نامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی به دکتر نیلی ، ریاست دانشگاه تهران ، در محکومیت اخراج دانشجوی دکترای(دکترای الکترونیک) بازداشتی حادثه گلستان هفتم بشرح زیر است.
جناب آقای دکتر نیلی
ریاست محترم دانشگاه تهران

دانشگاه همواره مامن دانشجویان و فعالان دانشجویی بوده است، فعالانی دغدغه‌مند که گاهی تشکل‌ها را برای فعالیت انتخاب کرده و گاهی نیز آرمان‌های بلندشان را خارج از فضای تشکلی می‌جویند و دانشگاه تهران به عنوان مادر دانشگاه‌های کشور همواره نقشی تعیین‌کننده در تعیین موضع برخورد نهادهای بیرون دانشگاهی داشته و خواهد داشت. دانشگاهی که روش و منشش الگویی است برای دیگر دانشگاه‌ها و بالطبع عملکرد ریاست آن سرمشقی است برای عمل دیگر روسای دانشگاه‌های کشور چرا که برخوردار از امتیازهای ویژه ملی و تاریخی است.

متاسفانه مطلع گشتیم اخیرا در طی حکمی صادره از طرف جناب‌عالی یکی از دانشجویان و فعالان دانشگاه تهران به نام خشایار دهقان (دانشجوی دکترای برق و الکترونیک) از دانشگاه اخراج و از ادامه تحصیل منع شده است.

نظر به اینکه اساسا اخراج دانشجو اختیاری است صرفا در اختیار رئیس دانشگاه و جناب‌عالی، و هیچ نهادی حق دخالت در این اختیار را ندارد، اخراج کردن ایشان بر مبنای حکمی که در خارج از فضای دانشگاه صادر شده است، چنین به نظر می‌رساند که این امر بر مبنای دخالت‌ و فشارهای بیرونی صورت گرفته است. چنین عملی می‌تواند الگویی برای دیگران باشد تا با دلایل و استنباط‌هایی شخصی دست به چنین کارهایی بزنند و در نتیجه‌ی آن محیط امن دانشگاه برای اهالی آن ناامن شود که خود میتواند بدترین میراث ریاست یک دانشگاه باشد.

لذا انتظار می‌رود بنابر اختیارات خود حکم مربوطه را بازگردانده و دانشجوی اخراجی را هر چه سریع‌تر به دامن امن دانشگاه برگردانید.

شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران