چرا وزیر ارتباطات «کرکره مبارزه با فساد» را پایین کشید؟!

۱۵ شهریور ۱۳۹۷

پس از اختلالاتی که در بازار فروش موبایل و لوازم الکترونیکی به وجود آمد و منجر به تعطیلی بازارهای عرضه کننده این وسائل در ابتدای تابستان شد، «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شخصا در بازار عرضه موبایل و لوازم الکترونیکی حاضر شد و از گرفتن ارز دولتی از سوی برخی واردکنندگان و عرضه کالا به قیمت ارز روز و آزاد خبر داد.
به گزارش «تابناک»؛ وزیر ارتباطات پس از اعلام این خبر، عَلَم مبارزه با فساد را در مقابل بخش خصوصی ناپاک ـ که جزو زیر مجموعه های آن وزارتخانه قرار می گیرند ـ برداشت و اعلام کرد، به زودی اقداماتی برای انتشار لیست کامل شرکت های دریافت کننده ارز دولتی انجام خواهد داد تا مشخص شود، کدام یک از شرکت ها نسبت به اخلال در بازار اقدام کرده اند.
آذری جهرمی جوان که اولین وزیر متولد بعد از انقلاب در تاریخ جمهوری اسلامی است، وعده خود را خیلی زود عملی ساخت تا نشان دهد، عزم جدی برای مبارزه با فساد و مقابله با سوءاستفاده کنندگان در شرایط نامساعد اقتصادی کشور دارد و همین اقدام او باعث شد، بسیاری از عوامل و شرکت های دریافت کننده ارز دولتی ـ که نسبت به اخلال ارزی و مختل کردن بازار اقدام کرده اند، هرچند ارز دولتی هم دریافت کرده اند ـ توسط نهادهای امنیتی و انتظامی دستگیر شده و برای رسیدگی به جرایمشان در اختیار قوه قضائیه قرار بگیرند.
وزیر ارتباطات پس از آن هم ساکت نماند و از وزارت صنعت، معدن، تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی خواست، لیست دریافت کنندگان ارز دولتی در سایر بخش ها هم منتشر شود که البته یک لیست ابتدا منتشر شد، اما سرانجام مشخص شد لیست مذکور دربرگیرنده تمامی دریافت کنندگان ارز دولتی در بخش های مختلف نیست.
پس از افزایش درخواست ها برای انتشار لیست کامل دریافت کنندگان ارز دولتی، «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت معدن و تجارت به این مسأله واکنش نشان داد و با اشاره به اینکه بانک مرکزی اسامی افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته اند را در اختیار دارد، بنابراین ما به عنوان وزارت صنعت نمی توانیم، ثبت سفارش کنندگان را افشا کنیم، چون اینطور به جنگ بخش خصوصی رفته ایم، این در حالی است که لیست اعلامی از سوی وزیر ارتباطات، اسامی افرادی بود که تخصیص ارز داشتند و تأمین ارز آنها صورت نگرفته بود، ما نمی خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم، بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد.»
بعد از آنکه شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت تلویحا از اقدام آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص انتشار فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی انتقاد کرد، وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود به اظهارات وزیر صنعت پاسخ داد و باز هم تقاضای خود برای مقابله با فساد از طریق انتشار کامل لیست دریافت کنندگان ارز دولتی را مطرح کرد.
آذری جهرمی در توئیتر خود پاسخ شریعتمداری را این گونه داد: «با ایمان قلبی که بر پایه عقل خدادادی است، می‌گویم: فساد، موریانه و عامل بی‌ثباتی اقتصاد کشور است. بخش خصوصی پاک‌دست از انتشار لیست ارز بگیران حمایت کرده و خواهد کرد. باید به جنگ اقتصاد رانتی رفت.»؛ اقدامی که شاید آخرین تیر ترکش وزیر ارتباطات در مقابله با فساد صورت گرفته از طریق توزیع ارز دولتی بود.
پس از آن، دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سخنی در ارتباط با این لیست نگفت و پیگیری و مطالبه ای برای انتشار آن نکرد؛ در حالی که اقدامات، سخنان و تقاضاهای آذری جهرمی در این خصوص مورد استقبال عامه مردم و همچنین بخش خصوصی که او از آن به عنوان «بخش خصوصی پاکدست» یاد کرده بود، قرار گرفت.
اخیرا وزیر جوان ارتباطات در یک سخنرانی بر این موضوع تأکید کرده است که امورات شخصی و مربوط به منزلش را با وجود مشغله های فراوان خودش انجام می دهد و اگر به او اجازه می دادند، محافظان و راننده اش را هم مرخص می کرد تا خودش شخصا از منزل با خودرواش به محل کار برود؛ او از مجموعه های استانی زیر نظرش هم تقاضای در پیش گرفته شدن چنین رویکردی می کند.
او همچنین در اعتراض به برخی مدیرانی که حتی برای انجام امور منزل و خانواده شان از خودروهای سازمانی استفاده می کنند، تأکید کرد، نباید چنین رویکردی از یک مدیر سر بزند. هرچند ظاهرسازی هم امر پسندیده ای نیست و در نهایت مردم متوجه بهره گیری فرزندان و خانواده مسئولانی که ساده زیستی نمایی می کنند از خودروهای لوکس خواهند شد.
پرسش مهم اینجاست که چرا چنین رویکردی از سوی سایر وزیران و مدیران عالی کشور در پیش گرفته نمی شود و مدتی است، وزیر ارتباطات کرکره مبارزه با فساد در ارتباط با دریافت کنندگان ارز دولتی را پایین کشیده است؟! هنوز ابهامات بسیاری درباره فساد برخی دریافت کنندگان ارز دولتی وجود دارد که طبیعتا سؤالات زیادی را برای مردم و رسانه ها ایجاد کرده و تا زمانی که پاسخ آنها داده نشود، این مطالبه همچنان دنبال خواهد شد.