آیت الله بیات زنجانی: چرا باید موسوی، کروبی و رهنورد هشت سال بدون قانون و بدون مجوز در حصر بمانند؟

۱۵ مهر ۱۳۹۷

اعضای انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز در اردوی تشکیلاتی خود با آیت‌الله العظمی اسدالله بیات زنجانی دیدار کردند.
در این دیدار در مورد موضوعاتی از قبیل، دلایل قیام اباعبدالله، حکومت ایده‌آل اسلامی و تفاوت‌های آن با جمهوری اسلامی ایران و عوامل فاصله گرفتن مردم از دین صحبت شد. آیت‌الله بیات زنجانی بر استقلال حوزه و لزوم نظارت بر همه‌ی ارگان‌ها و نهادها و ضرورت مطالبه‌گری تاکید داشتند که شرح این دیدار در زیر آورده شده است.
وی در ابتدای بیانات خود دلایل قیام امام حسین(ع) را حقوق و آزادی مردم دانسته و در ارتباط با این موضوع گفت: وظیفه‌ی ما یک وظیفه مستمر و دائمی است. اباعبدالله(ع) با حاکم کفر روبرو نشد، با حاکم لائیک یا حاکم مارکسیست و امثال آن روبرو نشد، ایشان با حاکم مسلمان مدعی خلافت اسلامی روبرو شد. قاتلان امام حسین(ع) مسیحی، یهودی یا بودایی نبودند؛ قاتلان اباعبدالله(ع) مسلمان بودند .شما در تاریخ کربلا یک نفر بی‌نماز پیدا نمی‌کنید.
بیات زنجانی افزود: پس اباعبدالله(ع) تکلیف مارا روشن کرد؛ در مجموعه‌ی پیام‌ها، خطبه‌ها و نامه‌های اباعبدالله(ع)،یکجا نمی‌بینید که اباعبدالله بگویند من قیام کردم که شما را به نماز وادار کنم، یکجا نداریم که بگویند برای این قیام کردم به زنان بگویم که موی خود را بیرون نگذارید. قیام حضرت برای اینها نبود. تمام بحث بر سر این است که یک حاکم مستبد و مدعی اسلام روی کار آمده بود و مزاحم حقوق و مانع آزادی مردم بود و دیگران هم حرف نمی‌زدند چون یا می‌ترسیدند حرف بزنند و یا توجیه می‌کردند.
وی در فراز دیگری از سخنان خود گفت: من به عنوان یک طلبه کوچک و ارادتمند، خدمت شما عرض می‌کنم که حقیقت نه معطوف به زمان است و نه مکان؛ اگر حقیقت حق است، همه جا حق است، اگر عدالت خوب است، همه جا خوب است، اگر ظلم بد است، پس همه جا بد است؛ عدالت یک امر نسبی نیست و اگر میزان است، همیشه میزان است بنابراین حتی قانون به مرور زمان نمی تواند عدالت را کم‌رنگ ‌کند؛ به عبارت روشن تر قانون باید در راستای عدالت شکل بگیرد و نمی تواند آن را محدود کرده و یا اینکه در اجرای آن نوعی تبعیض روا دارد. اگر در جایی کسی ببیند عدالت زیر پا له می‌شود باید از آن دفاع کند، چون اگر عدالت بماند همه چیز می‌ماند و اگر نباشد همه چیز رفته است.
این مرجع تقلید تشیع تاکید کرد: ما اگر به آزادی و عدالت رسیدیم، سجده شکر به جا بیاوریم و اگر نرسیدیم، باید دفاع کنیم تا برسیم، شاید در این راه ما را اذیت کنند! مگر تاحالا نکردند؟ می‌گیرند؟ مگر تاحالا نگرفته‌اند؟ اصلا چرا باید آقای مهندس موسوی، هشت سال بدون قانون و بدون مجوز در حصر بماند؟ گناهش چیست؟ خانم زهرا رهنورد گناهش چیست؟ آقای کروبی چرا باید آنجا بماند؟ گناهش چیست؟ خب اگر این حصر قانونی است، باید آن را بگویند! می‌گویند که صلاح را اینجوری می‌بینیم، این صلاح راچه کسی باید تشخیص بدهد؟ ما قانون داریم و باید به آن عمل کنیم و اگر رفتاری خلاف قانون صورت گرفت، قابل قبول نیست.
ایشان بیان داشت: دین اسلام، دین شمشیر نبوده و نیست.این اسلام همراه با دو چیز است.یک منطق،عقل و استدلال که گاهی به صورت کلام خودش را نشان می‌دهد و دوم،اخلاق. امروز در برخی جاها، اسلام را به عنوان یک جریان خشن، تقلیدی و تعبدیِ صرف معرفی کرده‌اند که هر سه آفت دین هستند. من با تعبد مخالف نیستم، اما تعبد به معنای پذیرفتن کورکورانه نیست. تعبد هم همراه با عقلانیت است و بدون آن نیست. بنده عقلانیت را هسته‌ی مقاوم دین می‌دانم و اگر در جائی از دین منهای عقلانیت گفته شد بدانید که آن اصلا دین نیست.
در ادامه آیت الله بیات زنجانی در پاسخ به سوال یکی از اعضای انجمن در ارتباط با حکومت اسلامی ایده‌آل ودلایل برآورده نشدن اینچنین حکومتی در جمهوری اسلامی ایران اذعان داشت: فرض این است که دین اسلام یک مدل دارد که باید آن را در متن جست و قرار نیست آن را از افواه عموم گرفت. این متن هم اثر یک نفر نیست. این متن قرآن است که منشأ الهی دارد و روایاتی که از ناحیه معصومین به ما رسیده. پس ما بیاییم روی این کتاب‌ها حساب ویژه باز کنیم تا بدانیم کجا مشکل داریم، چرا مشکل داریم و راه حلش چیست؟ در جاهایی که تنگنا می بینید به دلیل فاصله گرفتن ما از متن است.
وی در ادامه و پیرامون موضوع نظارت شورای نگهبان و ولایت فقیه گفت: بیست و اندی سال قبل این را گفتیم که کجای عالم است که رقیب را ناظر بر رقیب قرار می‌دهند؟شورای نگهبان در انتخابات هم رقیب است،هم ناظر! به چه مناسبت؟ از نظر حقوقی اصلا قابل دفاع و توجیه نیست.
آیت‌الله بیات زنجانی در ادامه ولایت فقیه را یک امر اعتباری دانسته و در توضیح این سخنش در ارتباط با معنای ولایت فقیه بیان داشت: ولایت فقیه یعنی حکومت فقیه، شما به جای حکومت فقیه بگویید عالم، فیلسوف، دانشمند، فیزیکدان. ولایت یک امر آسمانی نیست؛ ولایت یعنی حکومت و حکومت یک معنای بشری و ساخته‌ی بشر است که خدا هم ساخته‌ی بشر را تائیدو به قول ما طلبه ها امضا کرده است.
ایشان در ادامه شروطی را برای پیاده کردن حکومت اسلامی در جامعه لازم دانست که این شروط را بدین شرح بیان کرد:
نکته اول اینکه پیاده کننده آن، بتواند درست پیاده کند و بداند و بفهمد و تخصص لازمش را داشته باشد و حقوق مردم را رعایت کند.
نکته دوم که وجود دارد این است که مبنا قانون باشد نه شخص، قانون نیز نباید سلیقه‌ای و فردی اجرا شود. باید توجه کنیم که مبنای کار قانون اساسی است.اگر یک قانون عادی برخلاف قانون اساسی باشد، باطل و اگر شخصی اقدامی بر خلاف قانون اساسی انجام بدهد باطل است؛ این مهم است که قانون اساسی تحت سلطه‌ و در دست کسی نیست. اگر رهبری هست با انتخاب خبرگان است و اگر خبرگان هست، در قانون اساسی است؛ پس اگر قانون اساسی تضعیف شد، خبرگان و در نتیجه رهبری هم تضعیف می‌شود؛ پس راهی جز حرکت در چارچوب قانون اساسی وجود ندارد.
آیت الله بیات با اشاره به شرایط کنونی کشور بیان داشت: ما یک سلسله موانعی داریم که کسی آن‌ها را انکار نمی‌کند. ما در منطقه و موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی‌ای قرار داریم که از یک طرف مخالف و دشمن داریم و از طرف دیگر مشکلات داخلی نیز داریم. دشمنی آمریکا، اسرائیل و عربستان را همه‌مان می دانیم؛ ولی من به دو نکته اشاره می کنم، اول این که در هیچ زمانی مانند امروز آمریکا منزوی نبوده و این برای ما نشانه‌ی موفقیت است. الآن آمریکا و اسرائیل و عربستان در مقابل تمام دنیا قرار گرفته اند. ما باید در این قضیه آگاهانه عمل کنیم. نکته‌ی دومی که داریم این است که آمریکا حرکت زشت جنگ تجاری و اقتصادی را شروع کرده و کشور ما را دچار مشکلاتی کرده، اما در عین حال، تاجر بودن رئیس جمهور این کشور باعث شده که روند سیاست بین‌المللی را حسابی به چالش بکشد تا این حد که سیاستمداران آمریکایی با صراحت اعلام کردند که رئیس جمهور ما قانون اساسی نمی‌داند.کاری می‌کند که بحران ایجاد کند. از نظر من این یک موقعیت برای ما است. در این موقعیت ما باید چه کار بکنیم که این به شما بر می‌گردد و ما دستمان را به سمت شما دانشگاهیان دراز می‌کنیم. دانشگاهیان باید راهکارهای علمی ارائه کنند تا در مقابل بحران بایستیم. ما هر جا به کارشناس مراجعه کردیم موفق بودیم.
وی وجود کادر قوی برای موفقیت در یک حرکت عظیم اجتماعی را لازم دانسته و افزود: یکی از مهم ترین ارکان یک حرکت عظیم اجتماعی،کادر لازم است که این دفاع هشت ساله با وجود نعمت‌هایی که برای ما داشت، اما آفات فراوانی هم داشت. ما آدم‌هایی را در جنگ از دست دادیم که اگر مانده بودند خیلی از مشکلات الان را نداشتیم. ما بخش قابل توجهی از نیروهای ارزشمند را که کادر حرکت عظیم انقلابی را تشکیل می دادند از دست دادیم. با این وجود راه حرکت را امام(ره) به مردم آموخت.نیروهای بسیار خوبی هم در طول این سالها ساخته شده اند اما ما از این نیروهای آماده‌ی حال حاضر به خوبی استفاده نمی‌کنیم. مردم هشت سال جنگ را تحمل کردند وچهل سال است که با تحریم دست و پنجه نرم می‌کنند.کجای عالم مردم اینقدر بزرگوارند.در خیلی جاها می‌توانستیم بهتر عمل کنیم.
این مرجع تقلید گفت: تنها ابزاری که الان در دست ما هست اطلاع رسانی عمومی است.ما ناچاریم تنگناها را به مردم بگوییم.بعضی‌ها با فهم مردم مشکل دارند وتمام تلاششان بر این است که مردم ندانند تا فکر کنند که کار این افراد قانونی است.
آیت الله بیات در پایان افزود: از هر جریان سیاسی یا حزب یا سایر اقشار مردم بنا بر معذورات یا سیاست‌هایی که دارند، می‌شود انتظار محافظه‌کاری داشت، اما از نهاد حوزه به عنوان یک نهاد دینی نمی‌شود انتظار محافظه کاری داشت و از این نهاد انتظار شجاعت می‌رود. تمام اصرار ما این است که طلبه ها خوب درس بخوانند. طلبه که باسواد شد، مستقل می شود و روی پای خودش می ایستد. شما نیز تلاش کنید تا عالم باشید، چرا که علم را نمی‌شود از بین برد.