بحران اقتصادی؛ واردات سیل آسا و افزایش قیمت کالاهای اساسی

۲۷ مهر ۱۳۹۷

در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن کالای اساسی به ارزش بیش از چهار میلیارد دلار وارد کشور شده است.در همین حال تا پایان مردادماه سال‌جاری بر اثر نوسانات نرخ ارز، از میان ۳۱ کالای منتخب داخلی ، ۱۸ کالا با کاهش تولید روبه‌رو شدند‌.

تجار عمده و دلال ها میلیون ها دلار سود کسب کرده اند!
ایرنا- گمرک جمهوری اسلامی اعلام کرد: در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن کالای اساسی به ارزش چهار میلیارد و ۶۷۶ میلیون دلار وارد کشور شده است و این میزان ۵۶ درصد کل واردات را از نظر وزنی شامل می شود.ذرت، برنج ، دانه های روغنی، دارو، روغن های خوراکی، گوشت قرمز، کنجاله سویا، جو، کود، قند و شکر و گندم از جمله کالاهای اساسی هستند که در این مدت وارد کشور شده اند.
برابر اعلام گمرک واردات ذرت، دانه های روغنی، گوشت قرمز و جو در نیمه نخست امسال افزایش داشته است.
براساس این گزارش، ۹۰ درصد کالاهایی که وارد گمرک می شوند در کمتر از سه روز ترخیص می شوند و در این بین ترخیص کالاهای اساسی در اولویت قرار دارد.
گمرک در راستای تامین کالاهای اساسی تسهیلاتی را برای ترخیص سریعتر این کالاها ارایه و با اولویت قرار دادن این کالاها در گمرکات اجازه حمل یکسره در مبادی ورودی را جهت آسان سازی فرآیند ترخیص این کالاها فراهم کرده است.
اکنون به کمک سامانه جامع گمرکی کامیون های حامل کالاهای اساسی بدون معطلی به درب خروج گمرکات هدایت می شوند.
به گزارش ایرنا، بر اساس تصمیم دولت و با هدف مقابله با تحریم های ظالمانه آمریکا، ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی از محل درآمدهای نفتی تامین می شود و واردات این نوع کالاها در اولویت است.
افزایش قیمت کالا های اساسی و رشد فقر در جامعه
“براساس آخرین آمار منتشره قیمت ۶ گروه از مواد خوراکی در هفته منتهی به ۲۰ مهرماه سال جاری با افزایش قیمت روبرو بوده است.
به گزارش اقتصادآنلاین، براساس اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۰ مهرماه سال جاری حاکی از افزایش قیمت ۶ گروه کالایی نسبت به هفته گذشته است.
در هفته مورد بررسی گروه‌های تخم مرغ ۱.۷ درصد، لبنیات ۲.۳ درصد، تخم مرغ ۰.۸ درصد، برنج ۱.۵ درصد، حبوب ۰.۷ درصد، قند و شکر ۰.۳ درصد و روغن نباتی ۲.۸ درصد افزایش قیمت داشته است”…
روزنامه ابتکار نیز گزارش داده است:”فقر مطلق به این معنی است که افراد به نیازهای ابتدایی زندگی دسترسی نداشته باشند. آب آشامیدنی، تغذیه سالم، خدمات بهداشتی، آموزشی و … برای این افراد مهیا نیست. براساس آمار در این کره خاکی حدود ۱ میلیارد نفر در فقر مطلق زندگی می‌کنند. در ایران براساس آماری که حسین راغفر در فروردین ماه ۹۷ عنوان کرده است، ۳۳ درصد جمعیت کشور دچار فقر مطلق هستند. به عبارتی از جمعیت ۸۰ میلیونی کشورمان، بیش از ۲۶ میلیون نفر در فقر مطلق به سر می‌برند.
فروپاشی تولید و ورشکستگی صنعتگران کشور
همزمان با انتشار گزارش گمرک جمهوری اسلامی، روزنامه جهان صنعت با استناد به آمار‌های رسمی ارائه شده ،نوشت :” مطالبه اصلی مردم از دولتشان شفاف‌گویی در ارائه آمارهاست‌‌. امروز موضوع تعطیلی واحد‌های اقتصادی در راستای گرانی‌ها و عدم حمایت از این بنگاه‌ها به پدیده بغرنجی تبدیل شده است‌‌. تولید‌کنندگان و صاحبان صنایع از بورکراسی‌ها و کمبودها گلایه دارند ولی نه گوش شنوایی هست نه سیاستی برای رفع آن‌‌…این در حالی است که بر اساس آخرین آمار منتهی به شهریورماه تعداد ۱۳۵۶ بنگاه مشکل‌دار در کشور وجود دارد که بالغ بر ۱۴۵ هزار نیروی کار در این واحدها مشغول به کار هستند. همچنین ۵۴۷ بنگاه مشکل‌دار، به صورت نیمه‌فعال اداره می‌شوند که ۴۰ درصد از بنگاه‌های مشکل‌دار را به خود اختصاص می‌دهند و ۱۹۸ بنگاه مشکل‌دار نیز تعطیل شدند که ۱۵ درصد از این بنگاه‌ها را تشکیل می‌دهند‌”…
“شاخص تعداد بنگاه‌های مشکل‌دار «به تفکیک نوع فعالیت اقتصادی» نیز حاکی از آن است که از کل بنگاه‌های مشکل‌دار، ۸۹ درصد را بنگاه‌های صنعتی تشکیل می‌دهند که ۱۲۰۶ واحد صنعتی را شامل می‌شود‌. همچنین ۷/۶ درصد از بنگاه‌ها مشکل‌دار در حوزه کشاورزی و ۷/۵ درصد نیز در حوزه خدمات فعالیت می‌کنند‌…در بین بنگاه‌های مشکل‌دار، واحدهای فعال در صنایع غذایی و آشامیدنی بیشترین سهم را دارند‌.”
“براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تولید کالاهای منتخب صنعتی تا پایان مردادماه از مجموع ۳۱ گروه کالای منتخب صنعتی ۱۸ کالا با کاهش تولید روبه‌رو شده‌اند”…
 
به کانال صدای مردم در تلگرام بپیوندید
@sedayemardomdotnet
 
The post بحران اقتصادی؛ واردات سیل آسا و افزایش قیمت کالاهای اساسی appeared first on صدای مردم: صلح٬ آزادی٬ عدالت اجتماعی.