فیلترینگ تلگرام خسران به توان ۳

۱۶ آبان ۱۳۹۷

احساس خطر و مخالفت با پدیده های مدرن از سوی سنت گرایان و رسانه های وابسته آنان موضوع جديدي نیست . از دیرباز همواره مخالفتهای شداد وغلاظی با رادیو ، تلویزیون ، ویدئو ، ماهواره و اخیراً اينترنت و فضای مجازی به تناوب وجود داشته و دارد .

با ظهور هر رسانه جدید ، هجمه ‌وسیعی علیه آن شروع شده اما بعد از فراگیر شدن موج آن رسانه ، مخالفان آن کم کم راه انفعال در پیش می گیرند و در ادامه با ظهور رسانه جدید دیگری ، خطر رسانه قبلی به فراموشی سپرده شده و با رسانه جدید مخالفت آغاز می‌شود ، بعد از مدتی که بی حاصل بودن مبارزه عیان می‌شود مجدداً موج فراگیری رسانه جدید ، مخالفان را هم در برگرفته کم کم خطر خوفناک آن هم فراموش می‌شود ، تا ظهور رسانه جدید دیگری ، دور باطل مخالفت و البته بی حاصل حمله با رسانه های جدید به اشکال مختلف بازتولید می شود .

آخرين نمونه هجمه و مخالفت با رسانه هاي جديد در ماه هاي پاياني سال گذشته با آتش تهيه سنگين عليه پیام رسان تلگرام شروع شد ، تا آنجا که فیلتر کردن آن تا مدتی موضوع اصلی کشور بود . موافقان و مخالفان در سطحی بی سابقه به بحث و جدل در مورد آن با یکدیگر پرداختند . از آنجا که طبق معمول سنبه مخالفان پر زورتر بود ، تلگرام فیلتر شد و پیام رسان های داخلی با دوپینگ های حکومتی و پول پاشی مورد حمایت قرار گرفتند و درنهایت مثل همیشه یکبار دیگر چرخه مخالفت و حمله شدید و سپس فراموشی و برقراری آتش بس نانوشته به اجراء گذاشته شد .

با امعان نظر به نتایج حاصله نه تنها هدف غایی فیلتر کنندگان محقق نشد بلکه عملیات فیلتراسیون عملا به ضد خود بدل شد که توالی سه گانه ای را بدنبال داشت !
۱- فيلترينگ تلگرام علیرغم هزينه های زياد از جمله موجبات نارضايتی ميليونها كاربر منتج به هيچ دستاوردي نشد . هدف از اینکار کوتاه کردن دست کسانی بود که از این پیام رسان استفاده سیاسی می‌کردند ، از این طیف افراد زیادی تلگرام را ترک نکردند ، ترک کنندگان عموماً كاربران اقتصادی بودند که جامعه هدف فیلترکنندگان نبودند .
۲- كساني كه مدافع نظام بودند عمدتاً تلگرام را ترك كرده و ميدان گسترده و چند ده ميليوني اين عرصه را دو دستی به ديگران واگذار كردند و صدالبته خیلی از مدافعین نظام ظاهرا به صورت نامحسوس دوباره درحال بازگشت به تلگرام هستند
۳- قبل از فیلترینگ تلگرام تعداد کمی از کاربران فضای مجازی با فیلتر شکن آشنایی داشتند ، الان به لطف فیلترینگ ، اکثرکاربران فعلی تلگرام در بکارگیری فیلتر شکن مهارت لازم را پیدا کرده و با استفاده از آن به فضاهای جدیدی مثل یوتیوب و توئیتر وارد شدند که قطعاً مطلوب فیلتركنندگان نيست .

ظاهراً مقابله انفعالی با رسانه های جدید در ديار ما پايانی ندارد . به امید روزی که بجای تقابل بی حاصل و فرسایشی توجهات کافی به بهره برداری از فرصتهای حداکثری از این رسانه ها معطوف شود و معقولانه تهدیدهای آنها را به حداقل برسانیم . چنین باد .