گفتوگو با فواد حجازی تنها یک گفتوگوی ساده با یک موزیسین طراز اول موسیقی پاپ نیست؛ دوره کردن دهه اول و دوم موسیقی پاپ بعد از انقلاب هم هست. دوره کردن فعالیت هنرمندانی همچون شادمهر عقیلی، محمد اصفهانی، خشایار اعتمادی و یار دیرینهاش علیرضا عصار و بسیاری دیگر از هنرمندان این نسل و اتفاقهایی که مجبور بودند با آنها دست و پنجه نرم کنند.
او که فرزند پدر و مادری فاضل و ادیب است، خیلی زود جذب موسیقی شد، به هنرستان و بعد دانشگاه موسیقی رفت و در کنار آن، خیلی زود سرپرست گروهی از بااستعدادترین ستارههای بعدی موسیقی پاپ شد و در سالهای ممنوعیت موسیقی پاپ، با آنها کنسرتهای نوجوانانه خانگی برگزار کرد و به اجرا در مهمانیها و مراسم پرداخت و بعد، وقتی فقط بیست و چند سال داشت، تعدادی از بهترین ملودیهای یکی از بزرگترین آهنگسازان موسیقی پاپ، یعنی زنده یاد بابک بیات را برای خشایار اعتمادی تنظیم کرد تا آلبوم «دلشوره» شکل بگیرد. آلبومی که تنظیم ارکسترالش نشان داد یکی از استعدادهای موسیقی پاپ وارد صحنه جدی موسیقی شده است. هر چند این آلبوم چند سال بعد از تولیدش منتشر شد، اما فواد حجازی جایگاهش را پیدا کرده بود و در ادامه هم با دکتر محمد اصفهانی آلبوم «حسرت» را کار کرد که به سرعت هیت شد.
حجازی همان زمان زوج هنری ویژهاش را پیدا کرد؛ علیرضا عصار. آنها بیش از بیست سال در کنار هم بودند و چندین آلبوم و چندصد کنسرت برگزار کردند و همکاری ویژهشان الگوی یک همکاری مولفانه و موثر شد و برای همین هم بود که جداییشان بسیار خبرساز و بخش مهم و اصلی این گفتوگو را شامل شد. این گفتوگوی دیدنی و خاطرهانگیز، ناگفتههای بسیاری را در خود جای داده که با دیدنش بخشی از سوالهای مخاطبان جدی موسیقی پاپ دهه هفتاد پاسخ داده میشود.روتیتر: گفتوگو با نوازندههای موسیقی ایران - 11منبع: سایت موسیقی مانویسنده:
برچسب ها:
عکس اصلی مطلب: دسته بندی مطلب:
خلاصه مطلب: - آشنایی با کاوه یغمایی در هنرستان، مسیر شنیداری من را عوض کرد
- سال 68 با شادمهر و برادران پیغمبری یک کنسرت خانگی گذاشتیم که آنجا با خشایار اعتمادی و علیرضا عصار آشنا شدم
- بعد از گرفتن دیپلم به ارکستر سمفونیک مراجعه کردم اما آقای مرادخانی علناً گفت در آنجا جایی نداریم و باید فکر دیگری بکنیم
- اواخر دهه شصت با شادمهر، محمدرضا عقیلی، بهنام ابطحی، علیرضا عصار و رامین یوسفزمانی گروهی تشکیل دادیم که به ما مجوز ندادند و مجبور شدیم در مجالس عروسی مشغول شویم!
- از ترفندی که در خالتور زدن یاد گرفته بودیم، سالها در کنسرتها استفاده کردیم
- با خشایار اعتمادی خیلی اختلاف سلیقه داشتیم که البته به ضرر خودش تمام شد
- بابک بیات را در زمینه تنظیم خیلی حرفهای نمیدانستم اما استاد ملودیپردازی بود
- خشایار خیلی زود اختلافات را نشان داد اما عصار سیاستمدارتر بود و سالها خودش را نگه داشت
- محمد اصفهانی از تنظیمهایی که برای عصار زده بودم خوشش آمده بود و فریدون شهبازیان هم به او پیشنهاد کرده بود که با من همکاری کند
- اوایل که کنسرتها را با اصفهانی شروع کردیم، نوازندههای خیلی خوبی نداشتیم و مجبور بودیم از پکیجهای آماده استفاده کنیم و یکسری ساز هم روی صحنه زده شود
- کنسرتهای اصفهانی و عصار به تداخل خورد و به خاطر رفاقت قدیمیتر با عصار، دیگر با اصفهانی ادامه ندادم که باعث دلخوری او شد
- محمد اصفهانی باب سلیقه من بود. من میخواستم سبکش را تغییر دهم؛ چون صدایش صدای معین را تداعی میکرد
- با عصار سالها پرجمعیتترین کنسرتها را داشتیم و بعد از انقلاب، گروه ما طولانیترین عمر را داشت
- شادمهر بعد از یاد گرفتن گیتار، میدان ضبطهای استودیویی را از بابک امینی گرفت
- سال 88 آقای احمدینژاد بدون هماهنگی در یکی از کنسرتهای ارگانی عصار حضور پیدا کرد و همین موضوع روی فروش کنسرتهایمان تأثیر زیادی گذاشت و باعث شد کنسرتها را مدتی تعطیل کنیم
- از عصار به عنوان رفیق 23 ساله انتظار نداشتم بدون خبر کردن ما، روی صحنه برودلینک نمایش در تماشاخانه: گفتگو با فواد حجازی