گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس: مردم روستاهای کهگیلویه و بویر احمد بیش از هر جای دیگر ایران در فقر مطلق‌ هستند

۱۸ آذر ۱۳۹۷

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی خط فقر در ایران در سال ۱۳۹۵ پرداخته است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، هدف از این بررسی ارائه روشی برای محاسبه «خط فقر مطلق» در سال‌های گذشته و آینده و رفع ابهام از نحوه محاسبه فقر مطلق در لایحه بودجه ۹۷ اعلام شده است. این گزارش امکان سنجش تاثیر سیاست‌های مختلف را بر رفع فقر مطلق و تحقق عدالت اجتماعی برای برنامه‌ریزان فراهم می‌کند.
در این گزارش بر اساس برخی شاخص‌ها و در خوشه‌های مختلف، کهگیلویه و بویر احمد بیش از همه استان‌ها در فقر مطلق قرار دارد. این استان بیش‌ از ۷۲۰هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۰ درصد این جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند و دست‌کم ۳۰ درصدشان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند .
فقر مطلق «ناتوانی در کسب حداقل استاندارد زندگی و عدم دسترسی به حداقل‌های معیشت در جامعه» تعریف شده‌است. یکی از شاخص‌هایی که روستاهای کهگیلویه و بویر احمد را در شمار استان‌های فقیر قرار می‌دهد، «نرخ خط فقر بر اساس خط فقر خوراکی» است که بر اساس میزان کالری مصرفی یا هزینه خوراکی در سبد خانوار محاسبه می‌شود.
طبق این شاخص، ۶۵ درصد ساکنان روستاهایی در کهگیلویه و بویر احمد ، سیستان و بلوچستان و ایلام زیر خط فقر خوراکی هستند.
همچنین بیشترین فقرا در مناطق روستایی همین سه استان و کمترین فقرا نیز در روستاهای تهران و البرز زندگی می‌کنند.
طبق شاخص «سطح قیمت» نیز استان کهگیلویه و بویر احمد در کنار استان‌های تهران، البرز و مازندان، گران‌ترین استان‌ها اعلام شده‌اند.