قاسمی: تهدید اسرائیل به اقدام نظامی را در مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم

۲۳ آذر ۱۳۹۷

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته‌های نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر حمله به ایران در صورت تهدید موجودیت اسرائیل را «گستاخانه و شرم‌آور» خواند و گفت که این تهدید به اقدام نظامی علیه ایران، در مجامع و نهادهای حقوقی و بین‌المللی پیگیری خواهد شد.
به گزارش رادیو فردا بهرام قاسمی شامگاه پنجشنبه ۲۲ آذر، اسرائیل را «مظهر اوهام، کینه و نفرت» خواند و گفت که این کشور «هرگز و هیچگاه جرات چنین اقدامی را نخواهد داشت».
وی در عین حال افزود: «بیان چنین کلمات گستاخانه و شرم‌آوری از سر جهل یا هذیان … دانسته یا نادانسته تهدید یک کشور بزرگ و تاریخی به اقدامی نظامی تلقی می‌شود که قطعا در مجامع و نهادهای حقوقی و بین‌المللی پیگیری خواهد شد».
گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره پیگیری تهدید آقای نتانیاهو در نهادهای بین‌المللی در حالی بیان شده که جمهوری اسلامی ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد. از سوی دیگر، رهبر و دیگر مقامات تهران بارها از «محو» اسرائیل سخن گفته‌اند و آیت‌الله علی خامنه‌ای تأکید کرده است که این کشور «۲۵ سال آینده را نخواهد دید».
سپاه پاسداران همچنین چندین بار بر روی موشک‌های خود عبارت «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» را به زبان عبری نوشته است.
سازمان ملل متحد، آمریکا، اتحادیه اروپا و شماری دیگر از کشورها بارها از حملات لفظی مقام‌های ارشد ایران علیه اسرائیل انتقاد کرده و تهدید به نابودی اسرائیل را شدیداً محکوم کرده‌اند.
آقای قاسمی روز پنجشنبه همچنین گفت: «جمهوری اسلامی ایران از چنان توانمندی دفاعی ـ نظامی و پشتوانه مردمی برخوردار است که تعبیر خواب‌های پریشان این کوته‌بینان کینه‌توز و جنگ‌طلب را چون همیشه ناممکن و آنان را از امکان بیان این یاوه‌گویی‌های بیمارگونه و مالیخولیایی پشیمان خواهد کرد».
نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه موجودیت این کشور را «خط قرمز» دانسته و اعلام کرده بود اگر خطری از سوی جمهوری اسلامی ایران موجودیت کشورش را تهدید کند، او حمله به درون مرزهای ایران را رد نمی‌کند.
آقای نتانیاهو گفته بود: «آنها می‌خواهند نیروهای نظامی ایران را به اینجا بیاورند، در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتر از ایران، در مجاورت مرز ما و موشک‌هایی با برد ۴۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر را با خود بیاورند که همه خاک اسرائیل در تیررس آن باشد و همین‌طور ۸۰ هزار شبه‌نظامی شیعه را با هدف صریح نابودی ما وارد کنند».
دولت و ارتش اسرائیل از سه سال پیش حضور نظامی ایران در سوریه را «تهدیدی جدی» و به منزله «تنگ شدن طناب دار به دور گردن اسرائیل» دانسته و در راستای مبارزه با آن، صدها بار به «اهداف ایرانی و هم‌پیمانانش در سوریه» حمله کرده است.
با این حال سخنان روز چهارشنبه آقای نتانیاهو یکی از موارد نادری است که او به روشنی احتمال حمله اسرائیل به خاک ایران را اعلام می‌کند.