ظریف: برجام مقدس نیست

۱۴ مرداد ۱۳۹۸

وزیر خارجه ایران اعلام کرد که گام سوم ایران در کاهش تعهداتش در توافق هسته‌ای اجرا می‌شود. ظریف گفت: «در سفرم به نیویورک به من گفته شد که ظرف دو هفته تحریم می‌شوم مگر آن که پیشنهاد آن‌ها را [برای حضور در کاخ سفید] بپذیرم.» وزیر خارجه ایران یادآوری کرد که هر لحظه لازم باشد ایران می‌تواند توافق هسته‌ای را ترک کند.
دوشنبه ۱۴ مرداد: نشست خبری محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به مناسبت روز خبرنگار
محمد جواد ظریف در یک نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی که دوشنبه ۱۴ مرداد به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد در سخنانی در انتقاد از سیاست‌های یک‌جانبه‌نگرانه در آمریکا با اشاره به تحریم خودش به عنوان وزیر خارجه ایران گفت:
«تحریم وزیر امور خارجه یک کشور از سوی آمریکایی‌ها  به معنای شکست گفت وگو و دیپلماسی است. در سفرم به نیویورک به من گفته شد که ظرف دو هفته تحریم می‌شوم مگر آن که پیشنهاد آن‌ها را بپذیرم.»
پیش از این نیویورکر گزارش داده بود که رند پاول، سیاستمدار جمهوری‌خواه اواسط ژوئیه سال جاری یا محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نیویورک گفت‌وگو کرده بود. محتوای آنچه که بین ظریف و پاول پشت درهای بسته گذشت محرمانه است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در جریان این دیدار قرار داشت. در طی این دیدار یک ساعته، ظریف به پال پیشنهادهایی داد که چگونه همزمان با خروج از بن‌بست هسته‌ای، می‌توان نگرانی‌های ترامپ را نیز برطرف کرد: اجرای پروتکل الحاقی که به نهادهای بین‌المللی اجازه می‌دهد هر لحظه از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کنند و تصویب فتوای خامنه‌ای مبنی بر حرمت استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی. پاول از ظریف خواسته بود این پیشنهادها را در کاخ سفید با ترامپ در میان بگذارد اما ظریف نپذیرفت و در نتیجه وزارت خرانه‌داری آمریکا او را تحریم کرد.
محمد جواد ظریف در ادامه سخنانش اعلام کرد که گام سوم ایران در کاهش تعهداتش در برجام در راه است، اما اجرای این گام بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به عدم اجرای تعهدات مالی و بانکی اروپا نسبت به ایران به معنای پایان برجام نیست:
«برجام مقدس نیست. لازم باشد از برجام خارج می‌شویم اما الان نیازی نمی‌بینیم. برجام برخلاف اینکه گفتند بر اعتماد بنا نبوده، بلکه بر بی‌اعتمادی بنا بوده است. ما می‌توانیم برنامه هسته‌ای‌مان را بسیار گسترده‌تر از قبل اجرا کنیم.»
ظریف در ادامه سخنانش در کنایه به مخالفان داخلی و خارجی خود گفت:
«مذاکره هیچگاه پایان نمی‌پذیرد. همه ما خواهیم رفت اما دیپلماسی خواهد ماند. کسانی که می‌خواهند فاتحه دیپلماسی را بخوانند باید مدت زمان بسیار زیادی منتظر بمانند.»
وزیر خارجه ایران همچنین یک بار دیگر به تأکید یادآوری کرد که قصد ندارد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزد شود:
«نگران نباشید و به خاطر نگرانی از سال ۱۴۰۰   مانع کار من نشوید. مخلص همه شما هستم. محضر هم بخواهید می‌آیم و محضری امضا می‌کنم که سال ۱۴۰۰  در خانه هستم و یا در دانشگاه.»
بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه ایران به کاخ سفید دعوت شده بود