دیوان عدالت اداری: رای درباره الزام راهنمایی و رانندگی به صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان قطعی نیست

۱۴ مرداد ۱۳۹۸

مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری از غیرقطعی بودن رای یکی از شعب دیوان درباره الزام راهنمایی و رانندگی مبنی بر صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان خبر داد. محسن قائمی نسب، مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به خبر الزام راهنمایی و رانندگی به صدور گواهی‌نامه موتور سیکلت برای زنان به موجب رای دیوان عدالت اداری گفت: «این رای، رای شعبه بدوی بوده و غیر قطعی است.»
به گفته قائمی نسب، نیروی انتظامی در مورد این رای تقاضای تجدیدنظر کرده و موضوع در حال طی فرآیند قانونی است. روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی تصویری از حکم یکی از شعبات دیوان عدالت اداری منتشر شد که نشان می‌داد این شعبه در پاسخ به شکایت یک زن از اصفهان که اقدام نیروی انتظامی در منحصر کردن صدور گواهینامه به مردان را خلاف قانون خوانده، حق را به شاکی داده و نیروی انتظامی را ملزم به صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان کرده بود.در عین حال فریده اولادقباد رئیس فراکسیون زنان مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، با استقبال از حکم شعبه یک دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام پلیس‌راهور به صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای زنان، گفته حکم صادره از سوی دیوان عدالت اداری بر اساس قوانین موجود بوده و همه ما باید به قانون تمکین کنیم.
او با اشاره به گفته‌های معصومه آقاپور، نماینده شبستر مبنی بر اینکه که برخی زنان در حوزه انتخابیه او برای رفتن به محل کار از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، گفت جا دارد که مجلس نیز در زمان متناسب با نیازهای جامعه زنان این موضوع را بررسی کند. فریده اولادقباد گفته به همین دلیل کمیسیون زنان نامه‌ای به معاون پارلمانی نیروی انتظامی نوشته و خواستار حضور کارشناسان نیروی انتظامی در فراکسیون برای بررسی این موضوع شده است.
او ابراز امیدواری کرده که با حضور کارشناسان نیروی انتظامی در فراکسیون زنان و بحث در این رابطه متناسب با نیاز جامعه زنان، اشتغال و منطقه جغرافیایی دراین باره تصمیم‌گیری شود.